لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیل بحران عربستان و ایران در گفتگوی با خلیلزاد


آقای خلیلزاد می گوید افغانستان می تواند در حل بحران میان ایران و عربستان نقش داشته باشد.
آقای خلیلزاد می گوید افغانستان می تواند در حل بحران میان ایران و عربستان نقش داشته باشد.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و عراق می گوید کشیدگی میان عربستان و ایران بر وخامت اوضاع در شرق میانه افزوده و راه را برای حل مسایل عراق، سوریه و یمن پیچیده تر ساخته است.

آقای خلیلزاد به صدای امریکا گفت که اختلافات میان "ریاض و تهران پیشینۀ تاریخی دارد به ویژه پس از یپروزی انقلاب اسلامی در ایران و ایجاد حکومت شیعه که در مغایرت با مفکورۀ وهابی در عربستان سعودی قرار دارد، به تیره گی روابط افزوده است."

این دیپلومات ارشد پیشین امریکا در ملل متحد به این باور است که عربستان سعودی از سیاست های ایالات متحده در شرق میانه به ویژه پس از توافق هسته یی کشور های غرب با ایران، ناامید شده و به همین دلیل با به قدرت رسیدن پادشاه جدید آل سعود، عربستان نقش فعال تری را در منطقه به ویژه در قبال ایران اختیار کرده است.

آقای خلیلزاد می گوید روسیه نمی تواند نقش بارزی در تسهیل روابط میان ریاض و تهران داشته باشد اما اگر این رول در چارچوب همکاری با ایالات متحده بوده و قابل قبول از جانب کشور های بزرگ و ملل متحد باشد، می تواند ممد واقع شود.

سفیر پیشین ایالات متحده در ملل متحد می گوید افغانستان و ایران دو کشور همسایه بوده و سفر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان در این مقطع به ایران، تعجب ابرانگیز نمی باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:11 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG