لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوی خلیلزاد و دوستم در انقره روی مساله صلح


عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان شام روز چهارشنبه در شهر انقرۀ در مورد پروسه صلح گفتگو کرده اند.

دفتر آقای دوستم با نشر خبرنامه‌ای گفته است که پروسۀ صلح، برگزاری جرگۀ مشورتی صلح و انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ افغانستان، در آجندای بحث دو طرف شامل بوده است.

جنرال دوستم گفته است که تامین صلح پایدار با حفظ دستاوردهای افغانستان، به اعتمادسازی داخل نظام و اجماع ملی میان حکومت، احزاب سیاسی، زنان و جوانان نیاز دارد.

دو طرف، بر اجماع ملی، مشوره برای تعیین اهداف جهت موفقیت جرگۀ مشورتی صلح و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تاکید کرده اند.

زلمی خلیلزاد، روز چهارشنبه (اول حوت) از کابل به ترکیه سفر کرده است. او پیش از این سفر، در نشستی با حضور رئیس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، مقام‌های بلندپایه حکومت، اعضای هیات مذاکره صلح حکومت، نیز اشتراک کرده بود.

علاوه بر این، آقای خلیلزاد با عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی، نمایندگان زنان و محصلین پوهنتون امریکایی – افغانستان نیز در مورد روند گفتگوهای صلح صحبت کرده است.

زلمی خلیلزاد در حالی با جنرال دوستم در ترکیه دیدار کرده که قرار است روز دوشنبه (۶ حوت) با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر نیز دیدار کند.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای تایید کرده اند که در این نشست حضور خواهند یافت.

این تلاش‌ها در حالی شدت یافته که قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر، جرگۀ مشورتی صلح در کابل برگزار شود.

از سویی دیگر، حکومت افغانستان از ایجاد احتمالی یک کمیتۀ منطقوی به شمول کشورهای اروپایی برای اجماع روی گفتگوهای صلح خبر داده است.

XS
SM
MD
LG