لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به خلیلزاد: حکومت به مذاکرات صلح کاملا آماده است


ریاست جمهوری افغانستان، امروز دوشنبه (۲۸عقرب) در اعلامیه گفته است که زلمی خلیلزاد در دیدار با محمد اشرف غنی، جزئیات سفرش به قطر و گفتگو با نمایندگان طالبان را در آنجا شریک ساخته و این روند را موثر دانسته است.

بر بنیاد اعلامیه، محمد اشرف غنی به نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان اطمینان داده است که حکومت افغانستان برای آغاز "مذاکرات بین الافغانی آمادگی کامل" دارد.

در این دیدار آقای خلیلزاد گفته است که امریکا به تلاش‌هایش جهت آغاز مذاکرات "بین الافغانی" ادامه می دهد.

ارگ، به نقل از آقای خلیلزاد نگاشته است:" ما {امریکا} در روند مذاکرات نقش ممد خواهیم داشت و با توجه به شرایط، زمینه آغاز مذاکرات بین‎الافغانی برای صلح، بیشتر از هر زمان دیگر فراهم می باشد".

صلح و انتخابات ریاست جمهوری

اخیراً روزنامه وال‌ستریت ‌ژورنال، طی مقاله‌ای نگاشته بود که اداره دونالد ترامپ، به خاطر به توافق رسیدن امریکا با طالبان در پیوند به صلح افغانستان،‌ در تلاش فشار آوردن بالای حکومت افغانستان است تا انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق اندازد.

اما آقای خلیلزاد، در دیدارش با محمد اشرف غنی، تاکید کرده که امریکا به عنوان دوست استراتژیک، به حکومت و قوانین افغانستان احترام قایل است.

او گفته است که امریکا آمادۀ هر نوع همکاری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این، اعلام کرد که حکومت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده آن متعهد است.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، (۳۱ حمل ۱۳۹۸ هجری خورشیدی) را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است، هر چند تاکنون این نهاد، موفق به اعلام جدول زمانبدی این انتخابات نشده است.

واکنش گروه طالبان

گروه طالبان مى گويد كه نشست سه روزۀ نمايندگان آن گروه با نماينده ويژه وازرت خارجه امريكا براى افغانستان، جهت هموار ساختن راه براى مذاكرات صلح، بدون كدام توافق پايان يافته است.

اين اظهارات طالبان يك روز پس از آن به نشر مى رسد كه روز دوشنبه زلمى خليلزاد در كابل گفت كه تلاش مى شود قبل از برگزارى انتخابات رياست جمهورى در ماه حمل ١٣٩٨، روى برگذارى مذاكرات صلح به يك توافق برسند.

ذبيح الله مجاهد سخنگوى گروه طالبان امروز دوشنبه ملاقات برخى از رهبران گروه طالبان را در هفته گذشته در دفترسياسى آن گروه در قطر، با آقاى خليلزاد نمايندۀ ويژۀ وزارت خارجه امريكا در امور صلح افغانستان تاييد كرد.

مجاهد در اعلاميه يى گفته است "گفتگو هاى ابتدايى انجام شد و روى هيچ موضوعى توافقى صورت نگرفته است."

منابع طالبان كه نخواستند نامشان افشا شود روز يكشنبه گفتند كه نمايندگان آن گروه پيشنهاد اقاى خليلزاد را براى اعلام آتش بس نپذيرفته اند.

از سوى ديگر سه مقام گروه طالبان نيز روز دوشنبه گفته اند رهبران آن گروه هيچ ضرب الاجلى را براى توقف جنگ قبول نكرده اند.

سفارت ايالات متحده در كابل تاهنوز در رابطه ابراز نظرى نكرده است.

از جانب ديگر دو مقام ارشد امريكايى تاييد كرده اند كه در ختم دور دوم ملاقات آقای خليلزاد با گروه طالبان در قطر، آن گروه انتظار دارد نمايندۀ ويژه وزارت خارجه امريكا قبل از ختم سال ٢٠١٨، يكبار ديگر جهت ملاقات به قطر برود.

يك مقام ارشد امريكايى كه نخواست نامش افشا شود گفت "دور دوم نشست سه روز را در بر گرفت و واضحا اثبات مى كند كه هر دو جانب در تعاملات ديپلوماتيك شان از صبر و احتياط كار مى گيرند."

XS
SM
MD
LG