لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد با سران افغانستان در مورد نشست ابوظبی صحبت کرد


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان گفته است که از ابوظبی برگشته و دیشب (چهارشنبه شب) با رئیس جمهور و رئیس اجرائیۀ افغانستان ملاقات کرده است.

آقای خلیلزاد، در توییترش نوشته است که او در این دیدار روی نشست ابوظبی و گام‌های بعدی برای گفتگو در داخل افغانستان صحبت کرده است.

آقای خلیلزاد گفته است که با اعضای جامعۀ مدنی، رهبران جوان، رهبران سیاسی و سایر کسانی که در این پروسه ذینفع هستند، نیز ملاقات‌هایی خواهد داشت.

آقای خلیلزاد روز چهارشنبه پس از بحث و گفتگو با نمایندگان طالبان در ابوظبی،‌ این نشست را "پر دستاورد" و سودمند خواند و گفت که پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای برای پایان جنگ در افغانستان صورت گرفته است.

این نشست، با حضور نمایندگانی از پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برگزار شده بود.

با این حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، گفته است که گمانه‌زنی‌های جاری در مورد صلح، نیاز به وضاحت دارند.

او در توییترش نگاشته است "مردم افغانستان خواهان صلح پایدار استند، نه خواستار یک معامله عجولانه که قربانی‌های ما را نادیده بگیرد. تلاش‌های صلح نیازمند تحمل استراتیژیک، استقامت و شجاعت است - نه تعبیه بدون جهت".

به گفتۀ وی، افغانستان کشوری مستقل است و هیچ کشور یا فرد حق و صلاحیت ندارد که در مورد ساختارهای جدید حکومتی؛ به شمول تقسیم‌بندی‌های سیاسی را – که قانون اساسی افغانستان را نقض می‌کند – ندارد.

آقای محب، تأکید کرده است که صلاحیت در بارۀ آیندۀ کشورش، از آن مردم و رهبران منتخب این کشور است و هیچ جاگزینی برای دولت منتخب وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی افغانستان اطمینان داده است که در روند گفتگوهای صلح، "قربانی‌های مردم افغانستان" معامله نخواهد شد.

هنوز روشن نیست که مخاطب این سخنان مشاور امنیت ملی افغانستان چه کسی است؟

اما طالبان روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که در نشست ابوظبی روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، توقف بمباردمان نیروهای حمایت قاطع و برخورد انسانی و آزادی با زندانیان طالب صحبت شده است که روی این موارد غور خواهد شد.

XS
SM
MD
LG