لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: وقت طلایی شکستن ائتلاف پاکستان-طالبان است


زلمی خلیلزاد، دیپلمات برجسته پیشین امریکایی افغان تبار در مقاله چاپ شده در نشریه وال استریت ژورنال درمورد برخورد قاطعانه با پاکستان به خاطر حمایت آن کشور از تندروان طالبان به ویژه دهشت افگنان شبکه حقانی اظهار نظر کرده است.

آقای خلیلزاد در مقاله اش تحت عنوان "درهم شکستن ائتلاف پاکستان-طالبان" گفته است که کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان در حمله طیاره بدون پیولت امریکا فرصت طلایی را برای عملی کردن همکاری پاکستان برای توقف حمایت از دهشت افگنان شبکه حقانی و طالبان افراطی فراهم کرده است.

خلیلزاد نوشته است که به منظور حصول این تاثیرگذاری قاطع بر پالیسی پاکستان، ایالات متحده و افغانستان باید پی گیر مرگ منصور با گام های علاوگی باشد – گام هایی که فشار بر اسلام آباد را تشدید کند. به نظر آقای خلیلزاد، در غیر این، فرصت زایل می شود.

آقای خلیلزاد با نظری بر کارنامه پاکستان در سال های گذشته، اظهار نظر کرده است که "پاکستان بازی دوگانه خائنانه و خطرناکی را بازی کرده که باید به آن رسیدگی شود."

خلیلزاد افزوده است اما به دلایلی مثل همکاری واقعی یا خیالی مهم پاکستان در جنگ با القاعده، نقش پاکستان به حیث مسیر ترانزیت تدارکات به سربازان امریکایی در افغانستان، و مبارزه خود آن کشور علیه تندروان اسلامی پاکستانی – مقام های ارشد امریکایی یا شواهد حمایت پاکستان از طالبان را نادید گرفته اند یا طوری برخورد کرده اند که ارزش پرداختن به آن نداشت.

این دیپلمات امریکایی افغان تبار نوشته است یک نتیجه عدم برخورد جدی با پاکستان این بوده است که رهبران ارشد طالبان بزودی آزادانه در شهرهای پاکستان مثل پیشاور، کراچی و کوئته زندگی کنند.

آقای خلیلزاد نوشته است که تشدید فشار نظامی امریکا از طریق حملات توسعه یافته با طیارات بدون پیلوت یک راه برای انتقال این پیام است، اما این اقدام باید با فشار سیاسی و مالی پشتیبانی شود.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG