لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد مشاور امور افغانستان در وزارت خارجه امریکا شد


زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان، عراق و ملل متحد به عنوان فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان مقرر شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در مسیر سفر به پاکستان با ابراز این مطلب گفت که آقای خلیلزاد برای تسهیل مساعی امریکا در روند مصالحه در افغانستان، به وزارت خارجه می پیوندد تا رهبری این تلاش ها را بر عهده داشته باشد.

قبلاً مقام های امریکایی گفته بودند که وزارت خارجۀ ایالات متحده در نظر دارد زلمی خلیلزاد را به صفت نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان بگمارد.

عمر صمد، سفیر پیشین افغانستان در کانادا و فرانسه میگوید تقرر آقای خلیلزاد در پست جدید چند مفهوم را ارائه میکند. آقای صمد گفت نخست اینکه ایالات متحده با این تقرر نشان میدهد که روند صلح و آشتی در افغانستان برای واشنگتن حایز اهمیت است، دوم اینکه میخواهد از یک سیاست مدار با تجربه که در مسایل افغانستان طی چهل سال اخیر دخیل بوده است، استفاده کند. عمر صمد گفت این تقرر همچنان پیامی است برای رجال سیاسی افغانستان و هم کشور های منطقه که امریکا در ارتباط به پیشبرد ستراتیژی اعلام شده خود در قبال افغانستان، جدی میباشد.

زلمی خلیلزاد مانند مقامهای افغان منتقد شدید پاکستان بوده و آن کشور را به حمایت از تندروان مخالف حکومت افغانستان متهم میکند، هرچند پاکستان همواره این ادعاها را رد کرده است.

عمر صمد در این مورد میگوید باوجود موقف گیری شدید خلیلزاد در مقابل پاکستان، این مقام ارشد امریکایی در بسا موارد با کسانی که موافق هم نبوده است، کنار آمده است، چنانچه در نشست بن در سال ۲۰۰۱ آقای خلیزاد در ارتباط با تصامیمی که در آن کنفرانس گرفته شد، چون سیاست ایجاب میکرد، با کشور های مختلف همکاری کرد.

آقای صمد گفت قضیه افغانستان نسبت به سالهای قبل تغیر کرده و صف بندی های جدید و بازیگران جدید روی صحنه آمده است و کاری که برای برآورده ساختن مقاصد امریکا ضرورت است، بمراتب دشوار تر شده است.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG