لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد قطر رفت؛ حکومت افغانستان به آغاز مذاکرات بین الافغانی امیدوار است


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان به قطر رسیده است و بر اساس گزارش‌ها با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی آن گروه در قطر دیدار کرده است.

انتظار می‌رود که در این دور مذاکرات، نمایندگان امریکا و طالبان در مورد "کاهش خشونت‌ها، آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی" بحث داشته و تصامیم مهم در این موارد اتخاذ شود.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح به صدای امریکا گفت:"توقع مردم و دولت افغانستان از دور تازه مذاکرات ایالات متحده امریکا با طالبان این است که منتج به باز کردن در مذاکره مستقیم بین افغانستان و طالبان شود و همچنان به خواست مردم افغانستان که قطع خشونت و خونریزی در کشور است، احترام گذاشته شود".

مذاکرات آقای خلیلزاد با گروه طالبان در اواسط ماه قوس پس از حملۀ طالبان بر پایگاه نظامی بگرام به گونۀ موقت متوقف شد و او در آن زمان گفت: "طالبان باید نشان دهند که مایل استند و می‌توانند به خواست مردم افغانستان که صلح است، پاسخ بدهند."

خلیل الله صافی، رییس موسسه مطالعات صلح که رابطه نزدیک با هیات سیاسی طالبان در قطر دارد، به صدای امریکا گفت که طالبان در مورد کاهش خشونت‌ها مشورت‌هایی را انجام داده و منتظر تایید و تصمیم نهایی از سوی رهبر شان، ملا هبت الله استند.

آقای صافی گفت: "این دور مذاکرات مختصر خواهد بود زیرا توافقنامه بین هردو طرف نهایی شده و در آن تعدیلات نمی‌آید."

این در حالی است که کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران در حملۀ هوایی نظامیان امریکایی نگرانی‌هایی را خلق کرده است که مبادا تنش ناشی از این رویداد، بر جریانات در افغانستان، به ویژه روند صلح این کشور اثر منفی برجا بگذارد.

اما مقام‌های حکومت افغانستان این نگرانی‌ها را رد کرده و این دو مورد را به کلی مجزا از هم می‌پندارد.

XS
SM
MD
LG