لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: در باره حضور خود در منطقه با غرب مذاکره نمی کنیم


آیت الله علی خامنه یی، رهبر ایران می گوید که کشورش در باره حضور خود در منطقه با غرب مذاکره نخواهد کرد.

خامنه یی روز پنجشنبه با انتقاد تند از خواست مکرر امریکا و کشور های اروپایی به خاطر محدود ساختن نفوذ ایران در شرق میانه گفت: "کشور های اروپایی می گویند که ما می خواهیم با ایران در مورد حضورش در منطقه مذاکره کنیم. به شما چه مربوط است؟ این منطقه ما است. شما در اینجا (منطقه) چه می کنید؟"

خامنه یی که حرف آخر را در ایران می نزد همچنین گفت که کشورش در مورد حضور خود در منطقه تنها با کشور های منطقه مذاکره خواهد کرد.

اظهارات رهبر ایران چند روز پس از سفر ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران بیان می شود.

ظاهراً وزیر خارجه فرانسه به منظور نشان دادن تعهد مجدد کشور های اروپایی به توافقنامه هسته یی ایران و بحث روی نگرانی های امریکا در مورد برنامه انکشاف میزایل ایران و نفوذ آن کشور در منطقه به تهران رفته بود.

سپاه پاسداران ایران به خاطر حمایت از حکومت بشارالاسد سلاح و هزاران سرباز به سوریه ارسال کرده است.

تهران همچنین از حکومت به رهبری شیعه ها در عراق در جنگ علیه داعش در آن کشور نیز حمایت می کند.

اسراییل ادعا دارد که ایران در صدد ایجاد حضور نظامی دایمی در سوریه می باشد.

رهبر ایران حضور نظامی امریکا – نزدیک ترین متحد اسراییل – را در مناطق مختلف جهان "فتنه گرانه و مفسدانه" خواند و گفت ایران برای فعالیت در شرق میانه به اجازه امریکا نیاز ندارد.

خامنه یی افزود: "هر گاه خواستیم در امریکا حضور پیدا کنیم، با امریکا گفتگو خواهیم کرد."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده است که اگر ایران حضور و نفوذ خود را در شرق میانه محدود نکند و از برنامه انکشاف میزایل بالستیک دست بردار نشود، واشنگتن از توافقنامه هسته یی ایران خارج خواهد شد.

امانول مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز مخالفت کشورش را با برنامه انکشاف میزایل ایران ابراز کرده و در مورد احتمال وضع تعزیرات بیشتر اقتصادی علیه ایران به خاطر این برنامه هشدار داده است.

ایران یکی از بزرگترین برنامه های انکشاف میزایل را در منطقه رویدست دارد و برخی میزایل های این کشور توانایی حمله بر اهداف را در اسراییل دارد.

XS
SM
MD
LG