لینک های دسترسی

Breaking News

امسال هزاران کودک افغان قربانی قاچاق انسانی شده اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید که در جریان سال جاری ۶۰۰۰ کودک را که قربانی قاچاق انسانی بودند، به خانواده هایشان برگردانده یا در مراکز حمایوی از آنان نگهداری کرده است.

غلام جیلانی، معین این وزارت امروز ۱۵ نومبر (۲۵ عقرب) گفت :" اطفالی که در منازعات مسلحانه گیر میمانند، همه شان را در این مراکز نگهداری می‌کنیم. و اطفالی که (از کشورهای خارج) اخراج می‌شوند، اکثراً از ترکیه، ایران و پاکستان دیپورت می‌شوند را پس با خانواده های شان مدغم می‌کنیم."

از جانب دیگر، شماری از مقام‌های دولت افغانستان و کمیسیون حقوق بشر می‌گویند که سو استفاده جنسی از کودکان مهاجر و سو استفاده از کودکان در وضعیت جنگ هنوز هم از نگرانی‌های جدی محسوب می‌گردد.

بنفشه یعقوبی، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که آنان قضایایی را دارند که کودکان مهاجر پس از اخراج اجباری از کشورهای مختلف، تا رسیدن نزد خانواده های شان مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته اند.

خانم یعقوبی گفت: "توقع کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان و کمیسیون عالی منع قاچاق این است که این موضوع را با جدیت بیشتر پیگیری کنند."

در همین حال لوی سارنوالی افغانستان از بررسی ۵۵ قضیه قاچاق انسان و سپردن آن به محاکم در جریان سال جاری خبر داده است.

فضل احمد معنوی، سرپرست وزارت عدلیه افغانستان گفته است بر علاوه قاچاق در مورد سربازی گیری کودکان نیز نگرانی های وجود دارد.

او گفت که هرچند در صفوف نیروهای اردو و پولیس گزارشی از حضور کودکان نیست، اما نگرانی‌ها در مورد استفاده از کودکان در صفوف اردوی محلی و پولیس محلی هنوز هم وجود دارد.

آقای معنوی افزود که وزارت عدلیه در کمتر از دو هفته دیگر، پلان عمل جلوگیری از قاچاق انسان را تصویب و به اجرا خواهند گذاشت.

بربنیاد معلومات نهادهای رسمی، سالانه میلیون‌ها افغان از مسیر غیرقانونی و به گونهٔ قاچاقی به کشورهای همسایه و منطقه مهاجرت می‌کنند.

باوجودیکه وزارت عدلیه افغانستان دو سال پیش اعلام کرده بود که سیستم آنلاین را برای مبارزه با قاچاق انسانی و گردآوری ارقام و اطلاعات ایجاد کرده است، اما هنوز هم آمار و ارقام مشخص از قربانیان قاچاق انسان در افغانستان در دسترس نیست.

XS
SM
MD
LG