لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی 'سلاح تکتیکی' با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد


کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، از پرتاب آزمایشی نوع جدید سلاح‌های تکتیکی هدایت شونده که بر اساس گزارش رسانهٔ دولتی این کشور، قابلیت‌های هسته‌ای این کشور را تقویت می‌کند، نظارت کرد.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی KCNA روز یکشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) به وقت محل گفت: "سیستم جدید سلاح تکتیکی هدایت شونده در ارتقای قدرت واحدهای توپچی دوربرد خط مقدم و افزایش کارایی عملیات‌ هسته‌ای تکتیکی جمهوری دموکراتیک مردم کوریا، اهمیت چشم‌گیری خواهد داشت."

اردوی کوریای جنوبی نیز اوایل روز یکشنیه به وقت محل اعلام کرد که کوریای شمالی حدود ساعت شش بعد از ظهر روز شنبه ۱۶ اپریل دو میزایل شلیک کرد.

تحلیلگران می‌گویند که براساس تصاویر نشر شده در رسانه‌های کوریای شمالی، این میزایل‌ها برای حمل تسلیحات هسته‌ای تکتیکی استفاده شده می‌تواند. به گفتهٔ تحلیلگران آزمایش چنین اسلحه تلاشی در راستای اهداف کلیدی رهبر کوریای شمالی برای نوسازی قدرت نظامی آن کشور تلقی می‌شود.

انکیت پندا، متخصص پالیسی هسته‌ای در بنیاد کارنیگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن دی‌سی، گفت که این راکت از نظر ظاهری شبیه به میزایل‌های KN-23 و KN-24، دو میزایل بالستیک کوتاه برد کوریای شمالی است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ آزمایش شد.

آقای پندا به صدای امریکا گفت که هر سه میزایل به عنوان یک سیستم حمل سلاح هسته‌ای تکتیکی عمل می‌کنند.

کوریای شمالی تا کنون در سال جاری حداقل ۱۴ بار پرتاب میزایل‌هایی با برد متفاوت را آزمایش کرده است. در آخرین مورد کوریای شمالی ماه گذشته قوی‌ترین میزایل قاره‌ پیمای این کشور را که افزایش قدرت هسته‌ای پیونگ‌یانگ را در مقابل واشنگتن نشان می‌داد، آزمایش کرد.

ایالات متحده، کوریای جنوبی، جاپان و ملل متحد این اقدام کوریای شمالی را تقبیح کردند.

آن میزایل که از سال ۲۰۱۷ به این‌سو، قوی‌ترین میزایل قاره‌پیمای کوریای شمالی محسوب می‌شد، به نظر می‌رسید که در مقایسه به میزایل‌های دیگر این کشور، مسیر بلندتر و فراتر را پیموده باشد.

دفاتر امنیت داخلی و دفاع مدنی گوام گفت که پرتاب این میزایل تهدیدی فوری برای گوام و مناطق اطراف آن نمی‌باشد. گوام جزیرهٔ واقع در غرب اقیانوس آرام است که بخشی از قلمرو ایالات متحده می‌باشد.

افزون بر آن تصاویر ماهواره‌ای تجاری در هفته‌های اخیر از آمادگی کوریای شمالی برای یک رژه نظامی بزرگ احتمالاً در ۲۵ اپریل به مناسبت سالگرد تاسیس اردوی این کشور حکایت دارد و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که پیونگ یانگ پیشرفته‌ترین تسلیحات خود همچون میزایل‌های بالستیک قاره‌پیما را در این مراسم به نمایش خواهد گذاشت.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در هفته‌های آینده و همزمان با توقف تلاش‌های دپلوماتیک، آزمایش‌های تسلیحاتی کوریای ‌شمالی ممکن شدت یابد.

XS
SM
MD
LG