لینک های دسترسی

Breaking News

پوش طلا دوزی کعبه ۶ میلیون دالر هزینه بر می دارد


تکمیل پوش کعبۀ شریف با تزیینات خطاطی شدۀ طلایی آیات قرآن کریم، ۶۰ روز را در بر می گیرد.
تکمیل پوش کعبۀ شریف با تزیینات خطاطی شدۀ طلایی آیات قرآن کریم، ۶۰ روز را در بر می گیرد.

ده ها تن از پیشه وران عربستان بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی، هر سال، پوش طلا دوزی شدۀ کعبه شریف را آماده می سازند.

پوش کعبۀ شریف که در زبان عربی"کسوه الکعبه" نامیده می شود تکۀ بافته شده از ابریشم و کتان است که با آیات قرآن کریم به رنگ طلایی تزئین شده است. این پوش، هر سال جدیداً بافته شده و قبل از آغاز مراسم حج، با آن کعبه را می پوشانند.

پوش کعبه تا سال ۱۹۶۲ در مصر دوخته می شد. سال های متمادی در قرن های گذشته رنگ پوش کعبه، سرخ، سبز و یا سفید می بود، اما اکنون همیشه سیاه رنگ، با خطاطی طلایی دوزی شده تزئین می شود.

محمد بن عبدالله باجودا، مدیرمسوول فابریکه که این پوش را تولید می کند می گوید که مواد تکۀ پوش کعبه، همه از خارج عربستان سعودی وارد می شود.

آقای باجودا به رویترز گفت که مواد خام "ابریشم از ایتالیا و رشته های طلایی و نقره یی از آلمان وارد می شود" او می افزاید که برای ساختن هر پارچه " ۱۲۰ کیلوگرام طلا، ۱۰۰ کیلوگرام نقره و ۶۷۰ کیلوگرام ابریشم نیاز است".

مدیرمسوول این فابریکه می گوید که مصرف مجموعی پوش خانۀ کعبه که ۱۵ متر ارتفاع و ۱۲ متر طول دارد، هر سال به ۶ میلیون دالر امریکایی بالغ می گردد.

تکمیل شدن این تزیینات خطاطی طلایی رنگ آیات قرآن کریم، ۶۰ روز را در بر می گیرد.

عبدالله باجودا تاکید می ورزد که کعبه نزد مسلمانان تمام جهان "قابل احترام و حرمت است. لذا شایستگی خدمات و از خود گذری های بیش از این را دارا می باشد."

وحید الجهانی، کارگر فابریکۀ تولید پوش کعبۀ شریف که از هفده سالگی در آنجا کار می کند.
وحید الجهانی، کارگر فابریکۀ تولید پوش کعبۀ شریف که از هفده سالگی در آنجا کار می کند.

بسیاری از کارگران فابریکۀ نساجی واقع در ام الجود شهر مکه، تمام عمر شان را در آنجا کار کرده اند اما به زودی قرار است بازنشسته گردند و یک نسل جدید و جوان که به تازگی آموزش دیده اند، جای آنان را بگیرد.

محمد بن عبدالله باجودا می گوید که سلمان پادشاه عربستان، ماشین های بافت جدیدی را فرمایش داده که قرار است سال آینده به جای ماشین های که تقریباً ۳۰ سال پیش آورده شده است، تعویض گردد.

وحید الجهانی، که از افتتاح آن فابریکه در سال ۱۹۷۷میلادی تا کنون در آنجا کار می کند، می گوید که از کارکردن در همچو یک جای احساس افتخار می کند.

آقای جهانی می گوید که از اینکه در همچو یک مکانی کار می کند خدا را شکر گذار است و آن را "یک برتری بزرگی" برایش تلقی می کند.

روز اول عید قربان قرار است روز جمعه جشن گرفته شود. در آن روز مسلمانان تمام جهان برای ادای مراسم حج به طواف کعبه می پردازند.

با پایان مراسم حج، پوش کعبه به پارچه ها تکه شده و به سازمان های مذهبی و شخصیت های بزرگ توزیع می گردد.

کار دوخت و تزیین کسوه یا پوش امسال کعبه، از قبل تمام شده است؛ اما، کارگران از قبل کار روی پوش دیگر کعبه را آغاز کرده اند.

XS
SM
MD
LG