لینک های دسترسی

Breaking News

نمایش‌نامۀ 'کاغذپران باز' روی صحنه رفت


نمایش‌نامۀ "کاغذپران باز" برگرفته از کتاب رمان پرفروش خالد حسینی نویسنده امریکایی افغان‎تبار، اخیراً در یکی از سینماهای شهر نیویارک روی صحنه رفت.

تهیه کنندگان نمایش‌نامۀ "کاغذپران باز" می‌گویند که این نمایش روایت متفاوتی از افغانستان را به جهانیان نشان می‌دهد و سوءتفاهم ها در مورد افغانستان را بر طرف می‌کند.

این نمایش‌نامه پنج شنبه شب ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) علاوه بر سینمای هیز شهر نیو یارک، در سینمای ویست لندن نیز روی صحنه رفت.

آزیتا غنی‌زاده، بازیگر امریکایی افغان تبار، افتخار دارد که اولین نقش خود را منحیث بازیگر در این نمایش‌نامه در برادوی نیویارک ایفا کرده و زندگی مردم افغانستان را به نمایش گذاشته است.

آزیتا غنی‌زاده به این باور است که در داستان‌های مربوط به افغانستان، معمولاً افغان‌ها بد جلوه داده شده که سبب سوبرداشت از آنان شده است. او گفت: "همیشه گفته شده که این یک داستان نظامی است، یک داستان سیاسی است و یا این یک داستان جیوپولوتیک است و اما این نمایش اینگونه نیست.

این داستانی در مورد دوستی است. این داستانی است در مورد خانواده، عشق، شروع دوباره، در مورد مهاجر بودن است".

خانم غنی‌زاده گفت: "این داستان یک مهاجر است و بسیار مهم بود که ما همه در آن با توجه زیاد، عشق، اصالت و دقت نقش ایفا کنیم، طوریکه بازیگران چنین کردند."

در سال ۲۰۰۷ یک فلم نیز بر اساس رمان خالد حسینی در مورد دوستی دو پسر افغان و تاثیرات جنگ بر مردم افغانستان، ساخته شد.

امیر اریسن، بازیگر نقش اصلی در نمایش‌نامۀ "کاغذپران باز" که در نمایش هم امیر نام دارد، گفت که تا حالا فلم "کاغذپران باز" را به گونۀ کامل تماشا نکرده است، زیرا به گفتۀ این هنرپیشه نمی‌خواهد که دیدن این فلم بر خلاقیت خودش اثر بگذارد.

آقای اریسن با اشاره به تفاوت‌های فلم با نمایش‌نامه گفت: "از برخی جهات فلم کمی تحت الفظی تر است. رمان یک تجربه شخصی است، زمانی که در حال خواندن یک رمان هستید یا زمانی که فلم را تماشا می‌کنید، متفاوت است. اما تیاتر یک تجربه گروهی است. بنابراین من همه آنها را جداگانه در نظر می‌گیرم".

فرحان طاهر، بازیگر دیگر این تیاتر می‌گوید که افغانستان هنوز هم چیزهای زیادی برای ارایه دارد: "مردم در میان ویرانه‌ها هنوز راهی برای شادی و لبخند پیدا می‌کنند و مردم هنوز هم تلاش می‌کنند عادی زندگی کردن را تمثیل کنند. من عاشق این شجاعت هستم".

آقای طاهر گفت که شجاعت و جرات مردم افغانستان ستودنیست و مانند درس ایست که همه از آن باید بیاموزند.

XS
SM
MD
LG