لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش عملی امریکا در برابر آزمایشات اخیر کوریای شمالی


این تصویر را کوریای شمالی، از آزمایشات اخیرش، نشر کرده است
این تصویر را کوریای شمالی، از آزمایشات اخیرش، نشر کرده است

ایالات متحده نخستین عناصر سیستم دفاع راکتی اش را، که "تاد" نیز نامیده میشود، به روز سه شنبه به کوریایی جنوبی فرستاد. این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که رسانه های دولتی کوریای شمالی، از پرتاب چهار میزایل بالستیکی خبردادند.

ایالات متحده و کوریایی جنوبی سال گذشته بر این توافق کردند که در واکنش به آزمایشات و توسعۀ برنامه های هسته یی و میزایل های بالستیکی کوریای شمالی، استقرار سیستم دفاع راکتی امریکا را در کوریای جنوبی گسترش دهند.

بر اساس همین توافق، ایالات متحده نخستین محموله سیستم دفاع راکتی اش را که "تاد" نیز نامیده میشود، امروز به کوریای جنوبی فرستاد. به گفتۀ اردوی کوریایی جنوبی، قرار است این سیستم دفاعی در ماۀ اپریل فعال گردد.

همکاری نزدیک نظامی میان واشنگتن و سیول، نارضایتی چین را برانگیخته و سبب شده تا بیجنگ تعزیرات در برابر شرکت های تجارتی کوریای جنوبی مستقر در چین را افزایش دهد. اما وزارت خارجۀ کوریای جنوبی گفته است که با رعایت اصول بین المللی، به این اقدام چین پاسخ خواهد داد.

چو جون هیوک، سخنگوی وزارت خارجۀ کوریای جنوبی، واکنش چین را به مثابۀ یک "تخطی از أصول سازمان تجارت جهانی و قرار داد آزاد میان کوریا و چین" خواند.

قابلیت های سیستم "تاد"

سیستم دفاع راکتی "تاد" قابلیت دفع و خنثی کردن میزاییل های پرتاب شده را دارد. این سیستم دفاعی که با ۴۸ میزاییل را راکت رهبری شده مجهز خواهد بود، از دستگاه پرتاب سیار شلیک میشود و باداشتن یک رادار قوی، میتواند یک میزاییل را در فاصلۀ ٢٠٠ کیلومتری منهدم سازد.

خبر استقرار سیستم دفاعی تاد یک روز پس از آن داده میشود که تلویزیون دولتی کوریایی شمالی از پرتاب چهار میزایل میان برد گزارش داد. گفته شد که این میزاییل ها، به طور اوسط، مسافه های یک هزار کیلومتر را پیمود و سه راکت آن در آبهایی فرود آمد که جاپان آن را زون اقتصادی مختص به خود میخواند.

تلویزیونی دولتی کوریای شمالی گفته است که پرتاب این میزایل ها، بخش از تمرینات است تا قابلیت دستگاۀ توپخانه یی آن کشور را برای هدف قرار دادن قرارگاه های نظامی امریکا در جاپان، مورد آزمایش قراردهد.

نگرانی های جاپان

پس از آزمایشات راکتی کوریای شمالی، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در یک صحبت تیلیفونی به شینزو آبه، صدراعظم جاپان، به او اطمینان داد که ایالات متحده صد در صد در حمایت از جاپان قرار خواهد داشت.

صدراعظم جاپان در رابطه با مکالمۀ اخیر تلیفونی اش با آقای ترمپ، به رسانه ها گفت: ""رئیس جمهور ترمپ برایم اطمینان داد که ایالات متحده صد در صد از جاپان حمایت میکند و خواست تا این پیام اش با مردم جاپان نیز شریک ساخته شود."

در عین حال، منابع دپلوماتیک گفته اند که پس از آزمایشات راکتی کوریای شمالی، ایالات متحده و جاپان خواستار یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده اند. به گفتۀ منابع، قرار است این نشست فردا چهار شنبه برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG