لینک های دسترسی

Breaking News

احساس بیم و خوشبینی از بابت دیدار متوقعۀ ترمپ با کیم جونگ اُن


پس از تصمیم اخیر کوریای شمالی مبنی بر توقف آزمایش های هستوی اش، امیدواری ها در مورد دیدار میان دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده و کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، نیز افزایش یافته است. انتظار میرود که ملاقات میان هردو رهبر در اواخر ماۀ می یا اوایل ماۀ جون صورت گیرد.

قانونگذاران امریکایی از بابت این دیدار احتمالی، هم امیدوار و هم تا حدی به تشویش به نظر میرسند. گرچه میزان امیدواری شان بیشتر است، اما میگویند که در برابر گفتار و کردار رهبر کوریای شمالی، باید از دقت و احتیاط کار گرفته شود.

در عین حال، رئیس جمهور دونالد ترمپ نیز ضمن تمجید از تصمیم اخیر کوریای شمالی مبنی بر توقف برنامۀ هستویش، گفته که نتیجۀ ملاقاتش با رهبر کوریای شمالی نامعلوم و نامشخص میباشد. آقای ترمپ همچنان گزارش هایی را رد کرده که گویا واشنگتن در تلاش مذاکرات با کوریای شمالی، امتیازات زیادی را از دست داده ولی کوریای شمالی هیچ امتیاز را دست نداده است.

چک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای امریکا، دیدار متوقعۀ ترمپ و کیم جونگ اُن را یک هدف با ارزش و بلند توصیف کرده و گفته که "در حقیقت، ما باید بخاطر رسیدگی به چندین دهه بحران، روی حل سیاسی تلاش ورزیم. در عین حال، این نیز رد کردنی نیست که این ملاقات مملو از خطر میباشد."

باب کارکر، سناتور جمهوریخواه، که رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنا نیز است، از بابت این دیدار متوقعه، اظهار خوشی کرده، اما میگوید که "همۀ ما به آن به چشم شک و احتیاط مینگریم."

سناتور کارکر میگوید که پیونگ یانگ میتواند هر لحظه برنامۀ هستویش را از سر گیرد و همچنان ارادۀ رهبر کوریای شمالی مبنی بر توقف دایمی و برگشت ناپذیر این برنامه مشکوک به نظر میرسد.

رئیس جمهور ترمپ، با آن که گفته است به خاطر ملاقات با رهبر کوریای شمالی از هیچ چیزی منصرف نشده، اما نتیجۀ این ملاقات را نامعلوم خوانده است. آقای ترمپ در تویترش نگاشته است که: "ما از نتیجه گیری در مورد کوریای شمالی فاصلۀ زیاد داریم، تلاش ها ممکن نتیجه دهد و یا هم ندهد تنها زمان آن را واضح خواهد ساخت."

واشنگتن در حالی سرگرم بحث در مورد ملاقات ممکن رهبران امریکا و کوریای شمالی میباشد که قرار است کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی به تاریخ ٢٧ ماۀ اپریل، با مون جی این، رهبر کوریای جنوبی ملاقات کند. کوریای جنوبی گفته است که آمادگی های لازم برای این دیدار گرفته شده است.

کوریای جنوبی پیشاپیش این دیدار، بلندگو هایی را که در مرز کوریای شمالی برای تبلیغات فعال بودند، نیز خاموش ساخته است.

XS
SM
MD
LG