لینک های دسترسی

Breaking News

مسکو: حمله بر لوله‌های گاز ناردستریم کار نظامیان بریتانیایی بود


کرملین امروز اول نومبر (۱۰ عقرب) بریتانیا را به دست داشتن در انفجاراتی متهم کرد که سبب ایجاد شکاف در لوله‌های گاز نارد ستریم روسیه شده بود.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: "خدمات استخبارات ما معلوماتی را در دست دارد که اشاره می‌کند متخصصین نظامی بریتانیایی این حمله را مدیریت و هماهنگ می‌کردند."

او افزود که "شواهدی موجود است که نشان می‌دهد بریتانیا در این تخریبکاری - در یک حملهٔ تروریستی بر زیربنای حیاتی انرژی روسی نه بلکه بین المللی - دخیل بوده است."

این مقام روسی جزییات بیشتر در این خصوص ارایه نکرد، اما تاکید کرد که غرب باید معلومات مسکو را به "احتیاط" تحلیل و تجزیه کند.

لندن پیش از این ادعا‌های روسیه را رد کرده و اردوی این کشور آنرا اتهامات جعلی خوانده بود.

به تاریخ ۲۶ سپتمبر بر پایپ‌لاین‌های نارد ستریم۱ و نارد ستریم۲ انفجارهایی رخ داد و سبب ایجاد شکاف در چهار موقعیت این پایپ‌لاین شد. دو شکاف این پایپ‌لاین در ساحۀ اقتصادی سویدن و دوی دیگر آن در ساحۀ اقتصادی دنمارک در بحیرۀ بالتیک به میان آمده بود.

در هنگام وقوع انفجار، گاز در این پایپ‌لاین‌ها جریان نداشت، اما ایجاد شکاف‌ها در آن سبب نشت گستردۀ گاز میتان به آب‌های بحیرۀ بالتیک شد و نگرانی‌های شدیدی را خلق کرد.

مسکو پیش از این، بدون ارایه شواهد و مدارک، کشورهای غربی را به این انفجارات متهم کرده بود. اما شماری از کشورهای غربی و اوکراین گفته بودند که روسیه خود در عقب این انفجارات قرار داشته است.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، نیز نشت گاز از این پایپ‌لاین را "تخریبکاری عمدی" خوانده و گفته بود که واشنگتن و متحدانش سرگرم کار اند تا به واقعیت این رویداد پی ببرند.

جنجال نارد ستریم درست در زمانی به وقوع پیوسته است که کشیدگی میان غرب و روسیه به خاطر تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، بر اوکراین اوج گرفته است و این کشیدگی‌ها به صادرات انرژی از روسیه به اروپا نیز سایه افگنده است. شماری از کشورهای اروپایی به شمول آلمان، اتکای شدید به منابع انرژی وارداتی از روسیه دارند.

XS
SM
MD
LG