لینک های دسترسی

Breaking News

بیجاشدگان کندز و وضعیت ناگوار آنان در بلخ


هزاران تن از باشندگان کندز به دلیل ادامه درگیری ها از این ولایت بیجا شده و در ولایات همجوار پناه برده اند. از این جمع شماری هم به مزارشریف آمده و در وضعیت نا گوار و قرار اظهارات خودشان بدون نان و آب، زیست دارند.

این بیجا شدگان که در کمپ حاجی مزارشریف اقامت دارند از وضعیت شهر شان شکوه کرده و میگویند به رئیس جمهور به خاطری رای نداده اند که در یک گوشه کندز طالب جای بگیرد و در یک گوشه آن دولت مستقر باشد.

خوش محمد نصرت یار عضو شورای ولایتی کندز که در جمع بیجا شدگان ناشی از جنگها در این ولایت است، به صدای امریکا گفت که شمار باشنده گان کندز که به کمپ حاجی شهر مزار شریف آمده اند از دو هزار نفر بیشتر است، اما در مجموع بیش از سه هزار نفر در ولایت بلخ مقیم شده اند.

آقای نصرت یار از مردم و مسئوولان ولایت بلخ تقاضا کرد که هرچه عاجل تر به آنان رسیدگی کنند چرا که مشکلات شان زیاد است و بر علاوه این که به آب و نان نیاز دارند به خدمات صحی هم ضرورت دارند.

خانواده مریم دوازده ساله که هشت نفر میباشند در شهر مزار پناه گرفته اند. مریم در جمع هزاران طفلی است که بازیچه های کودکانه اش، در نتیجۀ درگیریهای کندز بین طالبان و نیروهای امنیتی، از بین رفته است.

مادر مریم که از شدت ناامنیها نگران است سران حکومت وحدت ملی را به فقدان کارایی برای تامین امنیت متهم میکند. این خانم که دار و ندارش را در جنگ در کندز از دست داده است از حکومت وحدت ملی میخواهد تا جنرال دوستم را اجازه دهند به کندز رفته و آرامش را به شهر بیاورد.

بیجاشدگان ناشی از درگیریهای کندز در ولایات تخار، بدخشان، بغلان و بلخ پناه بردند و جان شان را از مرگ احتمالی در این ولایت به سلامت بیرون کردند.

شاگردان مکاتب نیز در بین این بیجاشدگان شامل اند که طعم تلخ جنگ در کندز را چشیده اند و به جای ادامه رفتن به مکتب، راه مهاجرت پیش گرفته اند. یکی از این افراد نوید احمد ۱۸ ساله است. نوید که شاگرد صنف هفتم مکتب است میگوید با آغاز درگیری ها درس و مکتب را کنار گذاشته و حال بی سرنوشت و آواره شده اند.

صبور قادری، رئیس امور مهاجرین و عودتکنندگان بلخ با تاکید بر ادامه کمکهای اولیه به بیجا شدگان، از افزایش روزافزون بیجاشدگان کندز نگران است.

آقای قادری میگوید تا کنون چهارصد فرد بیجاشده را در بخشهای از شهر اسکان داده اند، ولی انتظار دارند که مردم و تاجران ملی به این بیجاشدگان نیز کمک کنند.

"از طرف اهالی سید آباد ومولا علی که ترانزیت سنتر ما است چهار صدنفر جابجا شده و تعداد بسیار زیاد است و رو به افزایش است از تاجران ملی و سایر نهاد های کمک رسان خواهش ما این است که هرچه عاجل کمک هایشان را به این اسیب دیدگان برسانند."

مسؤولان محلی در بلخ گفته اند که بر علاوه کمپ حاجی در شهرمزارشریف تلاش دارند مکان های دیگری را نیز برای این بیجاشدگان آماده کنند.

XS
SM
MD
LG