لینک های دسترسی

Breaking News

قرغیزستان با آگاهی دهی زنان بر ضد تروریزم می جنگد


ساحۀ فقیرنشین اوش در قرغیزستان بستر مساعد جلب و جذب تندروان در آن کشور است.
ساحۀ فقیرنشین اوش در قرغیزستان بستر مساعد جلب و جذب تندروان در آن کشور است.

با افزایش شمار جهادی‌های جوان و زن در قرغیزستان، حکومت این کشور آسیای مرکزی زنان را آموزش می دهد که چگونه با روایت افراطیت مقابله کرده و فریفتۀ آن نشوند.

رئیس کمیتۀ دولتی قرغیزستان در امور دینی می گوید که زنان در آن کشور بیشتر مستعد پذیرش اندیشه های افراطی اند، زیرا آنان در آموزش‌های دینی از نظر انداخته شده اند و نیز از مشقت بیشتر اقتصادی رنج می برند.

اروزبک مولدالیف افزود که به زنان فعال کارگاه‌های آموزشی در مورد ارزشهای اسلامی راه اندازی می شود تان آنان آموخته های شان را به سایر زنان انتقال دهند.

گروه بین المللی بحران گزارش داده است که از حدود ۸۰۰۰ عضو جنبش افراطی حزب التحریر کم و بیش ۲۰۰۰ آنان را زنان تشکیل می دهند. این نهاد با نشر گزارش مسما به "زنان و افراطیت در قرغیزستان" مشکل افزایش دهشت افگنی را در سرتاسر آسیای مرکزی برجسته ساخت.

وزارت داخلۀ قرغیزستان گزارش داده است که کم از کم ۵۰۸ شهروند آن کشور به شمول ۲۰۴ زن و کودک، عمدتاً از ساحۀ اوش، به هدف پیوستن به گروه دولت اسلامی قرغیزستان را ترک کرده اند.

این وضعیت بیش از همه برای روسیه نگران کننده است که ادعا دارد جنگجویان داعش در لباس کارگران مهاجر، از طریق آسیای مرکزی وارد روسیه می شوند.

تلویزیون دولتی روسیه به تازه‌گی گزارش داد که ساحۀ اوش قرغیزستان "منبع سربازگیری گروه دولت اسلامی" است. مقامهای روسی در هفتۀ روان هفت عضو مظنون داعش را در آسیای مرکزی دستگیر کردند که ادعا می شود حملات دهشت افگنی را بر مسکو و سنت پیترسبرگ طراحی می کردند.

فعالان مدنی و حقوق بشر در قرغیزستان می گویند که زنان در آن کشور هم به خاطر بی سوادی، فقر و بیکاری و هم به خاطر مردسالاری و چشم پوشی از حقوق زن در خانواده، بسیار مستعد توسل به افراطگرایی اند. به باور آنان آموزشدهی به زنان مانع پیوستن آنان و فرزندان شان به صفوف دهشت افگنان می شود.

XS
SM
MD
LG