لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی قرغیزستان از فعالیت گستردۀ تروریستان در شمال افغانستان؛ طالبان: حقیقت ندارد


یک مقام ارشد امنیتی قرغیزستان حضور و فعالیت گستردۀ گروه‌های تروریستی در افغانستان، به ویژه در شمال این کشور را تهدیدی برای کشورهای آسیایی میانه خوانده، اما طالبان با رد این اظهارات، گفته اند که هیچ گروهی تروریستی در این کشور فعالیت ندارد.

امچی‌بیک تاشیف، رییس کمیته امنیت ملی قرغیزستان در نشست امنیتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بشکک، پایتخت آن کشور گفت که افزایش گروه‌های تروریستی در ولایات شمالی افغانستان تهدیدی واقعی برای امنیت مرزهای جنوبی کشورهای عضو این پیمان است.

تاس، خبرگزاری رسمی روسیه ناوقت روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) از قول تاشیف نگاشت: "تمرکز تروریستان در ولایات شمالی افغانستان افزایش یافته است تا یک‌پارچگی مرزهای جنوبی کشورهای عضو مستقل مشترک‌المنافع را تهدید کند."

رییس کمیتۀ امنیت ملی قرغیزستان تاکید کرده که سازمان‌های تروریستی بین‌المللی و "حامیان آن‌ها" به دنبال اهداف شان با استفاده از تنش‌های اجتماعی و سیاسی در سراسر جهان استند.

تاجیکستان، اوزبیکستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، روسیه، قرغیزستان و قزاقستان از جمله کشورهای عضو مستقل مشترک‌المنافع ‌هستند.

در این حال، ذبیح‌الله مجاهد به اظهارات این مقام ارشد امنیتی قرغیزستان واکنش نشان داده و مدعی شده که خاک افغانستان اکنون خالی از گروه‌های "خودسر" بوده و این کشور "هیچ تهدیدی متوجه کشور‌های منطقه و جهان نیست".

مجاهد به تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترول این گروه قرار دارد، گفته است: "منافع افغانستان این را ایجاب می‌کند که علیه هیچ کشوری ما اجازه ندهیم که از خاک افغانستان تهدیدی موجود باشد."

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شده که آنان با بسیاری از کشورهای آسیای میانه روابط نیک دپلوماتیک دارند و به آنان به ویژه قرغیزستان اطمینان داده که هیچ تهدیدی از خاک این کشور متوجه آنان نخواهد شد.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه آسیایی میانه همواره از اوضاع امنیتی و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی به شمول داعش در این کشور اظهار نگرانی کرده و نشست‌هایی را در این مورد میزبانی کرده اند.

مقام‌های این کشورها همواره تاکید کرده اند که فعالیت‌های منفی برخاسته از افغانستان مانند تروریزم، افراط گرایی خشونت آمیز، قاچاق مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی مرزی، تأثیر منفی بر منطقه خواهد گذاشت. آنان از طالبان خواسته اند تا در استفاده از منابع طبیعی مشترک باید نیازهای همه همسایگان را در نظر بگیرند.

پیش از این، گروه بین‌المللی بحران با نشر گزارشی گفته بود که در راس دستور کار منطقه‌ای مسایل مربوط به امنیت است و کشورهای منطقه‌ روش‌های حکومت طالبان را برای کنترول گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا با درجات متفاوتی از تردید و نگرانی می‌بینند.

گروه بین‌المللی بحران در ادامه در مورد تهدیدهای از جانب داعش، تحریک طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های تروریستی علیه کشورهای همسایه و منطقه گفته بود که این کشورها برای تامین نیازهای امنیتی و ثبات اقتصادی خود با حکومت طالبان در ارتباط اند.

گروه

XS
SM
MD
LG