لینک های دسترسی

Breaking News

موانع فرا راه تهیه گزارش های تحقیقی در افغانستان


یک دفتر حامی رسانه‌ ها در افغانستان با انجام یک سروی در مورد موانع فرا راه تهیه گزارش‌ های تحقیقی می‌ گوید که عدم دسترسی به اطلاعات، عدم توجه حکومت به گزارش‌ های تحقیقی و ناامنی از عمده ترین چالش‌ ها برای تهیه گزارش‌ های تحقیقی می باشد.

دیده بان حمایت کننده رسانه‌ های آزاد افغانستان (نی) اخیراً سرویی را در مورد "موانع بر تهیه گزارش‌ های تحقیقی" در ولایت های کابل، ننگرهار، هرات، کندهار و بلخ راه اندازی کرده که در آن با شماری از کارمندان و مسؤولان ۶۰ رسانه‌ که گزارش‌ های تحقیقی تهیه می‌کنند، صحبت شده است.

از این جمله ۲۰ رسانه در کابل و ۴۰ رسانه در ولایات فعالیت دارند.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس حمایت کننده رسانه‌ های آزاد افغانستان با اعلام نتایج این سروی گفت که ۸۳ در صد خبرنگاران و رسانه‌ های که در این سروی اشتراک کرده اند، عدم دسترسی به اطلاعات را عمده ترین چالش برای تهیه گزارش‌ های تحقیقی خوانده اند.

آقای خلوتگر افزود که ۳۰ در صد ناامنی را مشکل عمده خوانده اند و ۱۰ درصد دیگر گفته اند که نبود امکانات مالی، بی توجهی حکومت به گزارش‌ های تحقیقی مانع تهیه گزارش‌ های تحقیقی می‌ شود.

اما شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که حکومت این کشور به گزارش‌ های تحقیقی اهمیت می‌ دهد.

آقای مرتضوی افزود: "​متاسفانه نی از قانون دسترسی به معلومات هم خبر ندارد و (نی) از اقداماتی که حکومت انجام داده برای توجه به گزارش‌ های تحقیقی هم بی خبر است. شورای حاکمیت قانون فیصله کرده که هر گزارش تحقیقی که نشر می‌ شود توسط رسانه‌ها، با شورای عالی حاکمیت قانون شریک شود و تمام محتوای گزارش‌ ها مورد توجه حکومت قرار می‌ گیرد."

برخی خبرنگاران تحقیقی نیز عدم دسترسی به اطلاعات، تبدیلی و جایگزینی مقام ها در ادارات دولتی و تداخل کاری ادارات دولتی را از مشکلات عمده می‌ دانند.

حسین بیوک، خبرنگار تحقیقی به صدای امریکا گفت: "بسیاری از این ها (مسؤولان حکومتی) وقتی که می‌ آیند فکر می‌ کنند مالکان دیتا (معلومات) یا اسناد و مدارک اند."

بر بنیاد معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، ۹۶ تلویزیون، ۶۵ رادیو و ۹۱۱ رسانه چاپی در کابل و ۱۰۷ تلویزیون، ۲۸۴ رادیو و ۴۱۶ نشریه چاپی در ولایت های این کشور فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG