لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ده میلیون افغان به آب صحی دسترسی را ندارند – گزارش


صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) اقدامات حکومت افغانستان را در راستای دستیابی شهروندان این کشور به آب صحی ستوده؛ اما بر انجام کارهای بیشتر تاکید کرده است.

الیس اکونگا، نمایندۀ یونیسف در افغانستان گفته است که طی چند سال گذشته افغانستان برای دسترسی نفوس به ویژه روستانشینان به آب آشامیدنی گام‌های اساسی برداشته است.

به گفتۀ خانم اکونگا، در مقایسه به ده سال گذشته عدم دسترسی ۸۰ درصد نفوس افغانستان به آب صحی اکنون به ۳۰ در صد کاهش یافته است.

نمایندۀ یونیسف در افغانستان افزود: "با افزایش سریع جمعیت، بیش از ۱۰ میلیون نفر هنوز فاقد حتی خدمات اولیه آب در سراسر کشور هستند."

خانم اکونگا تاکید کرده است که یونیسف مشارکت قوی را با حکومت، اهداکنندگان و سایر سازمان‌ها ایجاد کرده تا برنامه‌ای جامع برای حل مشکلات دسترسی به آب را روی دست بگیرد.

پوپل حبیبی، معین وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید حکومت این کشور متعهد است که با اجرای پروژه‌هایی دسترسی به آب سالم را افزایش دهد.

آقای حبیبی افزود: "ما امیدواریم که تا سال ۲۰۳۰ آب آشامیدنی... را برای همه افغان‌ها تامین کنیم."

بر اساس آمار این وزارت، از هر چهار کودک افغان در روستاهای افغانستان، یک کودک به آب کافی مورد نیاز روزمره دسترسی ندارد.

معین وزارت احیا و انکشاف دهات گفته است که کودکان برای دسترسی به آب مسافت طولانی را می‌پیمایند که این موضوع سلامتی و رشد آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان نیز گفته است که زمستان امسال، میزان بارندگی در مقایسه با سال‌ گذشته حدود ۳۵ درصد کمتر بود و خشکسالی ناشی از آن میلیون‌ها افغان را با تهدید مواجه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG