لینک های دسترسی

Breaking News

'لاجورد'؛ راه اتصال تجارتی افغانستان به اروپا گشایش یافت


راه لاجورد که افغانستان را از طریق ترکمستان،‌ آذربایجان،‌ گرجستان و ترکیه به اروپا وصل می‌کند، از سوی اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گشایش یافت.

در مراسم گشایش این راه که روز پنجشنبه (۲۲ قوس) در ولایت هرات برگزار شد، افزون بر مقام‌های بلند پایه حکومت، نمایندگانی از ترکمنستان، ترکیه و دیگر کشورهای عضو، اشتراک داشتند.

رییس جمهور افغانستان، پس از افتتاح این راه گفت که این پیشرفت، مانع بزرگی را از سر راه توسعه اقتصادی افغانستان برداشته است.

او گفت: "افغانستان ۱۷ سال قبل در انزوا قرار داشت و با دیگر کشورها، راه ارتباطی نداشت. تا چهار سال پیش تهدید می‌شدیم که اگر مرزها را مسدود کنیم گرسنه می‌مانید. اما امروز افغانستان متصل است، حالا راه‌های دیگر برای واردات خوراک و پوشاک دارد و حالا از این تهدیدها در امان هستیم".

آقای غنی افزود که گشایش راه لاجورد به معنای بسته شدن راه‌های دیگر به ویژه با کشورهای آسیای جنوبی نیست و این راه در آینده،‌ آسیای جنوبی را به قفقاز و اروپا نیز وصل خواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان گفت: "ما مردم وصل هستیم نه فصل. اتصال راه لاجورد به معنی نادیده گرفتن دیگر راه ها نیست، بل ما می‌خواهیم صدها راه اتصالی داشته باشیم".

وزیر ترانسپورت ترکمنستان، ایجاد راه لاجورد به هدف کوتاه‌سازی فاصله حمل و نقل به کشورهای اروپایی را گامی مهم و اثرگذار دانست و گفت که کشورش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با افغانستان تلاش خواهد کرد.

در همین حال، اوزان ارطغرل، سفیر ترکیه در کابل‌ نیز در این مراسم گفت که افغانستان نیاز به همکاری‌های منطقه‌یی دارد و برای افزایش پروژه‌های اقتصادی، قرار است نخست وزیر ترکیه در ماه مه ۲۰۱۹ میلادی به کابل سفر کند.

با گشایش راه لاجورد، برای نخستین بار حدود ۱۸۰ تُن محصولات و تولیدات افغانستان که شامل کشمش،‌ کنجد، تار پنبه و تخم تربوز است از طریق این راه به ترکیه فرستاده شد.

XS
SM
MD
LG