لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان لبنانی: تمام کابینۀ حکومت استعفا بدهد


در پی انفجار مرگبار هفتۀ گذشته در شهر بیروت لبنان که افزون به ۱۵۸ کشته و ۶۰۰۰ زخمی، بخش بزرگ این شهر را ویران کرد، شماری از شهروندان لبنان با برپایی تظاهرات خواستار قیام مردم برای بر انداختن حکومت شدند.

معترضان از مقام‌های ارشد حکومت خواستند تا به خاطر "سهل‌انگاری" که منجر به این انفجار شد، از سمت‌های شان کنار بروند.

بشاره بطرس الراعی، رهبر مسیحیان مارونیت لبنان روز یکشنبه نهم اگست (۱۹ اسد) گفت که استعفای یک وزیر بسنده نیست و به گفتۀ وی کابینۀ فعلی لبنان باید استعفا کند زیرا "روش حکومت‌داری خود را تغیر داده نمی‌تواند."

منال عبدالصد، وزیر اطلاعات لبنان روز یکشنبه به دلیل شیوۀ مدیریت انفجار بیروت و ناکامی دولت در ایجاد اصلاحات، از این سمت استعفا کرد.

پس از تظاهرات ماه اکتوبر که با تقاضای "پایان بخشیدن به فساد، حکومت‌داری بد و سوء مدیریت" در لبنان برگزار شده بود، تظاهرات دو روز اخیر بزرگترین گردهمایی ضد دولتی در لبنان است.

حدود ده هزار نفر روز شنبه در چهارراه شهید شهر بیروت بر ضد دولت به جاده ها برآمده و شامگاه روز، این محل به صحنۀ نبرد میان پولیس و معترضان مبدل شد که به گفتۀ مقام‌ها سبب کشته شدن یک منسوب پولیس و زخمی شدن بیش از ۱۷۰ نفر، عمدتاً معترضان، شد.

معترضان تلاش داشتند که موانع فزیکی را برداشته و راه خود را به سمت پارلمان آن کشور باز کنند که با مقاومت پولیس روبرو شدند. شماری از معترضان به ساختمان‌های دولتی و انجمن بانک‌های لبنان یورش بردند.

پولیس برای متفرق کردن معترضانی که بر نیروهای دولتی سنگ و پتاقی پرتاب می‌کردند، از گاز اشک آور کار گرفت.

یونس فلایتی، افسر بازنشستۀ اردوی لبنان که در تظاهرات روز یکشنبه شرکت کرده بود، به خبرگزاری رویترز گفت: "پولیس بر ما آتش گشود. اما اینکار ما را از تظاهرات باز نخواهد داشت، تا اینکه حکومت را از بالا تا پایان تغییر بدهیم."

گروهی از نظامیان پیشین لبنانی دیروز بر وزارت خارجهٔ لبنان یورش برده و آنرا "مرکز انقلاب" اعلام کردند.

سامع راماه، یکی از نظامیان پیشین لبنانی در حالی که در زینه‌های بیرونی وزارت خارجه ایستاده بود گفت: "ما از مردم نگران لبنان می‌خواهیم به جاده‌ها برایند و خواهان به عدالت کشانیدن مسفدین شوند."

آنان همچنان از جامعهٔ جهانی خواستند تا حکومت لبنان را تحریم کند.

مایا حبلی، معترض دیگر به خبرگزاری رویترز گفت که مردم باید در جاده‌ها بخوابند و مظاهره کنند تا اینکه حکومت سرنگون شود.

صدر اعظم و رییس جمهور لبنان گفته‌اند که رویداد مرگبار روز سه شنبه در بندر بیروت در اثر انفجار ۲۷۵۰ تن امونیم نایترتی بود که از شش سال به اینسو بدون تدابیر ایمنی در یک گدام بندری انبار شده بود.

حکومت لبنان گفته است که تمام مقام‌هایی را که سهل انگاری آنان سبب این فاجعه شده است، به کیفر خواهد رساند.

XS
SM
MD
LG