لینک های دسترسی

Breaking News

لیبیا وظیفهٔ وزیر خارجهٔ آن کشور را پس از ملاقات با همتای اسراییلی‌اش تعلیق کرد


 نجلا منقوش، وزیر خارجهٔ لیبیا که پس از ملاقات با همتای اسراییلی‌اش در ایتالیا، وظیفه‌اش به حالت تعلیق در آمده است
نجلا منقوش، وزیر خارجهٔ لیبیا که پس از ملاقات با همتای اسراییلی‌اش در ایتالیا، وظیفه‌اش به حالت تعلیق در آمده است

حکومت لیبیا روز یکشنبه ۲۷ اگست (پنجم سنبله) گفت که وظیفهٔ وزیر خارجهٔ خود را پس از آن به حالت تعلیق آورد که همتای اسرییلی‌اش اعلام کرد که هفته گذشته در روم، پایتخت ایتالیا، با وی ملاقات کرده است.

در واکنش به این ملاقات،‌ عبدالحمید دبیبه، صدراعظم لیبیا، شام یکشنبه در یک تصمیم رسمی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت که وظیفه نجلا منقوش، وزیر خارجهٔ آن کشور "به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است." آقای دبیبه همچنین گفت که کمیسیونی به ریاست وزیر عدلیهٔ لیبیا "تحقیقات اداری" را در مورد این ملاقات انجام خواهد شد.

وزارت خارجه لیبیا، ملاقات دپلومات‌های ارشد دو کشور را تصادفی و غیررسمی توصیف کرد، اما این خبر بلافاصله در چندین شهر لیبیا موجب اعتراضات در جاده‌ها شد.

این اختلاف سیاسی روز یکشنبه پس از آن بروز کرد که وزارت خارجه اسراییل اعلام کرد که وزرای خارجه دو کشور هفته گذشته با یکدیگر در ایتالیا دیدار کردند.

وزارت خارجهٔ اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که الی کوهن، وزیر خارجهٔ آن کشور، و همتای لیبیایی‌اش،‌ نجلا منقوش،‌ با هم ملاقات کردند که انتونیو تاجانی، وزیر خارجهٔ ایتالیا، میزبان آن بود.

وزارت خارجهٔ اسراییل ملاقات دپلومات‌های دو کشور را نخستین ابتکار دپلوماتیک میان دو کشور عنوان کرده است.

اما وزارت خارجهٔ لیبیا شام یکشنبه به وقت محل گفت که خانم منقوش ملاقات با هر فردی را رد کرده است که از اسراییل نمایندگی کند.

با آنهم وزارت خارجهٔ لیبیا در اعلامیه خود گفته است آنچه در روم رخ داد، یک تصادف و تعامل غیر رسمی بود و هیچ گونه صحبت، توافق و مشوره با جناح اسراییل صورت نگرفته است.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ لیبیا آمده است که وزیر خارجهٔ آن کشور موقف "صریح و بدون ابهام لیبیا در قبال آرمان فلسطین را تکرار کرده است.''

وزارت خارجهٔ لیبیا همچنین اسراییل را متهم به تلاشی کرده است که این برخورد تصادفی را به مثابهٔ ملاقات و صحبت جلوه بدهد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ لیبیا از قول کوهن آمده است که دو جناح درمورد امکان همکاری‌ها و حفظ اماکن میراث یهودی در لیبیا صحبت کرده اند که شامل احیای مجدد یک کنیسه و قبرستان یهودیان در آن کشور می‌شود.

اما مقامات ایتالیایی تا حالا در مورد ملاقات دپلومات‌های اسراییل و لیبیا تبصره نکرده اند.

لیبیا در گذشته جامعه یهودی قابل ملاحظه‌ای داشت و زمانی که دولت اسراییل تشکیل شد، بسیاری از یهودیان مستقر در لیبیا، آن کشور را ترک کردند. بر اساس گزارش تایمز اسرایيل،‌گمان می‌رود در حال حاضر، هیچ یهودی در لیبیا زندگی نمی‌کند.

اسرایيل از چند سال به اینسو در صدد عادی‌سازی روابط دپلماتیک با کشورهای مختلف عرب منطقه است. توسعه روابط اسرایيل با کشورهای منطقه موجب نگرانی ایران، رقیب سرسخت اسراییل در منطقه شده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، همسایه‌های عربستان سعودی از جمله امارات متحدهٔ عرب و بحرین در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را با اسراییل امضا کردند. سپس سودان و مراکش در چارچوب این سند به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

اما عربستان سعودی از سال‌ها به این سو روابط دپلوماتیک کامل با اسراییل را به راه حل دو کشور مستقل- اسراییل و فلسطین- مشروط دانسته است تا منازعه میان اسراییل و فلسطین که از چندین دهه به این سو ادامه داشته است، پایان یابد. اسراییل و فلسطینی‌ها برای بیش از یک دهه مذاکرات اساسی با هم انجام نداده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG