لینک های دسترسی

Breaking News

نور مصنوعی یا برق؛ منبع جدید آلودگی محیط زیست


استفاده زیاد از نور مصنوعی یا برق یک منبع جدید آلودگی بوده و می تواند صحت انسان ها و فضای زیست را متاثر سازد.

شب های پرستاره که اجداد ما از آن لذت می بردند به مرور زمان از دید ما نا پدید می گردند.

استفاده بیش از حد از نور مصنوعی مانند برق در اکثر مناطق جهان به یک منبع دیگر آلودگی مبدل شده است. این نور منظره ستارگان را در شب پوشانیده، تلسکوپ های ستاره شناسی را متاثر ساخته و به صحت انسان ها و ایکوسیستم کره زمین صدمه می زند.

ناپدید شدن شب های پرستاره موضوع یک فلم مستندی می باشد که آن را یان چینی کارگردانی کرده است.

فلم "شهر تاریک" با یک سوال خیلی ساده آغاز می شود: با از دست دادن شب و تاریکی و شب های پرستاره ما چه چیز را از دست خواهیم داد؟

کارگردان فلم در اوایل جوانی به شهر نیویارک نقل مکان کرد، او دورۀ کودکی خود را به یاد می آورد که درایالت مین در شمال غرب ایالات متحده شب ها تا ناوقت به سوی ستاره های آسمان چشم می دوخت و از آن لذت می برد.

چینی می گوید، بسیاری از کودکان در جهان در حالی بزرگ می شوند که هیچگاهی منظره کهکشان شیری را در آسمان تجربه نمی کنند. در ین کهکشان میلیون ها حتی میلیارد ها ستاره موجود است و آفتاب و سیاره های نظام شمسی نیز بخشی از آن می باشند. او به این نظر است وقتی دیگر کسی نتواند چنین منظره ای را تماشا کند این بدین معنی است که دیگر علمای نجوم کمتری به وجود خواهند آمد و جهان از داشتن شاعرانی محروم خواهد شد که در آثارشان از این ستارگان الهام می گیرند.

البته تنها محروم شدن از منظره شب های پرستاره نمی تواند تمام زیان های نور مصنوعی زیاد را منعکس سازد بلکه تلاش برای یافتن کلید اسرار کاینات را نیز برای دانشمندان متاثرمی سازد. یکی ازدانشمندان می گوید، با ندیدن این جهان پهناور انسان ها خود را بزرگ جلوه می دهند.

برای قرن ها انسان ها تنها از مشعل ها برای روشنی در شب استفاده می کردند، سپس درقرن هجده چراغ های تیلی به وجود آمد و در قرن بیست همه جا را روشنایی برق فرا گرفت. این روشنایی حالا تا اندازه ای شده است که دیگر مشکل است تاریکی را احساس کرد. مهم تر از همه این است که منابع ارزشمند انرژی زمین به برق مبدل می شود و باز این انرژی تا حدی ضایع می شود.

چینی می گوید چراغ های جاده ها صرف باید سرک ها را روشن سازد، حالانکه سایر انواع غیر انسان از آن متضرر می شوند. طور مثال پرندگان مهاجر از روی موقعیت ستاره ها راه شان را یافته و از شمال به جنوب مهاجرت می کنند، ولی با ازدیاد نور مصنوعی آنها راه گم می شوند. در شهرها و با روشنی زیاد تعداد زیاد پرندگان با اصابت به شیشۀ پنجره ها می میرند.

دانشمندان همچنان می گویند که نورمصنوعی خصوصیات انسانی را که وابسته به شب و روز می باشد نیز متاثر می سازد.

ریچارد ستیونس، یک داکتر بیماری های واگیر می گوید زنانیکه درکشورهای صنعتی جهان تحت نور مصنوعی برق برای ساعات زیاد کار می کنند، نزد آنها واقعات سرطان پستان بیشتر به مشاهده رسیده است. این موضوع را سازمان جهانی صحت نیز تایید نموده است.

خوشبختانه حالا کارخانه های تولید چراغ ها کوشش دارند از نور طبیعی تقلید کنند، و همچنان تلاش ها آغاز یافته است تا حتی المقدوراز آلودگی نور جلوگیری شود. کارگردان فلم "شهرتاریک" توقع می کند تا مناظر شب های پرستاره برای نسل های آینده همچنان محفوظ باقی بماند.

XS
SM
MD
LG