لینک های دسترسی

Breaking News

نکوهش گستردۀ قتل مدیر مسؤول "رادیوی ملی پیغام"


Ispaniyada &quot;Tomatino&quot; festivali. Tonnalab pomidor oyoqosti qilinadigan tadbir.&nbsp;<br />
&nbsp;
Ispaniyada &quot;Tomatino&quot; festivali. Tonnalab pomidor oyoqosti qilinadigan tadbir.&nbsp;<br /> &nbsp;

نهادهای داخلی و خارجی مدافع رسانه‌ها، قتل مدیر مسؤول رادیوی ملی پیغام را در لوگر با الفاظ شدید تقبیح کرده و از حکومت افغانستان خواسته اند که عاملان این رویداد را به چنگال قانون بسپارد و آنان را جزا دهد.

افراد مسلح ناشناس سوار بر موترسایکل، شام گذشته قاضی محمدنصیر مدثر مدیر مسؤول رادیوی ملی پیغام را در لوگر با ضرب گلوله کشتند. قرار است که امروز پس از نماز جمعه، پیکر قاضی مدثر در روستای آبایی‌اش، قریۀ میرزاخیل ولسوالی محمدآغه به خاک سپرده شود.

محمد نصیر مدثر ۵۳ ساله بود و از او چهار طفل به جا مانده است.

محمدزبیر پسر وی به خبرنگاران بدون مرز گفته است که پدرش از دفتر به سوی منزلش در ولسوالی محمدآغه در حرکت بود که هدف حمله مهاجمان موترسایکل سوار قرار گرفت و کشته شد.

سلیم‌خان صالح سخنگوی والی لوگر به صدای امریکا گفت، مهاجمان مسلح محمدنصیر مدثر را شام گذشته در مسیر خانه‌اش در ساحۀ پل کندهار نخست از موتر پیاده ساخته و سپس کشته اند.

محمدزبیر که کارمند رادیوی ملی پیغام نیز است؛ گفته استکه پدرش با کسی دشمنی شخصی نداشت.

هرچند تا کنون کسی مسؤولیت این رویداد را به عهده نگرفته؛ اما سخنگوی والی لوگر و برخی مقامات حکومت طالبان را مسؤول این قتل خوانده اند.

اما طالبان با رد این ادعا گفته اند که افراد این گروه در آن رویداد دخیل نبوده اند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در صفحۀ تویترش، مسؤول خواندن طالبان را در این رویداد، یک پروپاگند گفته است.

قتل قاضی مدثر برعلاوۀ افغانستان، در سطح بین‌المللی از سوی نهادهای مدافع خبرنگاران تقبیح شده و آن را حمله بر آزادی بیان خوانده اند.

خبرنگاران بدون سرحد با نشر اعلامیه‌ای ضمن تأسف، از دولت افغانستان خواهان تحقیق و بررسی جدی در باره این قتل شده و گفته است، باید عاملان این "جنایت" شناسایی و مجازات شوند.

همچنان، اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان هم با نکوهش این عملی در خبرنامه‌ای گفته است که آنان خواهان بررسی جدی دوسیه‌ قتل مدثر و تمام سیزده خبرنگاری اند که در جریان سال روان میلادی در افغانستان کشته شده اند.

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران و اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در برابر قتل قاضی مدثر واکنش نشان داده و از حکومت خواسته اند که مصؤونیت خبرنگاران را تأمین کند.

قاضی نصیر مدثر باشندۀ پل کندهاری از مربوطات بازار ساحه میرزاخیل ولسوالی محمدآغه بود که از سیزده سال به این طرف به حیث مدیر مسؤول رادیوی ملی پیغام در لوگر کار می‌کرد.

XS
SM
MD
LG