لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: تاریخ تکرار نخواهد شد و بر گذشته فایق آمده ایم


آقای غنی می گوید که در دو ماه اخیر فضای بی باوری خاتمه یافت.
آقای غنی می گوید که در دو ماه اخیر فضای بی باوری خاتمه یافت.

رئیس جمهور افغانستان می گوید که ."صلح در صدر اولویت ها" قرار داشته و تنها مشکلات را که راه حل سیاسی داشته باشد از طریق سیاسی حل خواهیم کرد.

محمد اشرف غنی در کنفرانس یک روزۀ لندن گفت سرنوشت را که ناظرین برای افغانستان با خروج نیرو های نظامی بین المللی از این کشور پیشبینی کرده بودند، نادرست از آب درآمد.

آقای غنی افزود تاریخ تکرار نخواهد شد و ما بر گذشتۀ مان فایق آمده ایم.

رئیس جمهور افغانستان ابراز امیدواری کرد که هیچگاهی به حمایت مستقیم محاربه یی نیاز پیدا نکنند "به خاطریکه خونریزی آخرین گزینۀ خواهد بود که انتخاب کنیم."

آقای غنی به اشتراک کنندگان کنفرانس گفت "صلح در صدراولویت هایمان قرار داشته و متعهد به حل سیاسی مسایل استیم که تنها راه حل شان سیاسی است."

ایالات متحده، بریتانیا و سایر متحدین، روز پنجشنبه یکبار دیگر تعهد کردند که افغانستان را تنها رها نمی کنند."

تهدید دهشت افگنی در جهان

صدراعظم بریتانیا افغان ها را اطمینان داد که "در هر قدم با مردم افغانستان قرار دارند."

دیفید کامرون گفت هر آنچه در توان داشته باشد برای پرداختن به مشکلات دهشت افگنی و تلاش به منظور کاهش تاثیرات دهشت افگنی انجام خواهند داد.

صدراعظم بریتانیا تاکید ورزید که تنها موضوع امنیت در میان نیست بلکه تلاش ها "به منظور توقف مسموم ساختن اذهان جوانان است که می تواند مردم را به سوی افراطیت و خشونت بکشاند."

آقای کامرون این موضوع را یک چالش عمده برای افغانستان و پاکستان عنوان کرده گفت "باید بی پرده بگویم که یک چالش برای کشور من هم است."

کارشناسان به این باور اند که مقامات حکومت افغانستان با شرکت در کنفرانس لندن می خواهند اطمینان حاصل کنند که پس از خروج اکثر نیرو های بین المللی از افغانستان، آن کشور یکبار دیگر به دست فراموشی سپرده نمی شود.

جامعۀ بین المللی در کنفرانس توکیو، تداوم کمک هایشان را مشروط به مبارزه با فساد اداری و تحکیم حکومتداری نموده بود.

آقای غنی روز پنجشنبه بر ایجاد اصلاحات اساسی تعهد کرده گفت که افغانستان قویاً از حکومت وحدت ملی که وی با آقای عبدالله عبدالله تشکیل داده است، حمایت می کنند.

اما مایکل کیتنگ، معاون پیشین نمایندۀ سازمان ملل متحد در امور افغانستان می گوید که تمویل کنندگان بین المللی در بارۀ اجندای اصلاحات آقای غنی محتاطانه ابرای خوشبینی می کنند.

میراث مشکلات اقتصادی

محمد اشرف غنی به شرکت کنندگان کنفرانس لندن گفت که کار های "خوبی از لحاظ اقتصادی انجام نیافته" اما آن را مشکلی عنوان کرد که "به میراث" گرفته اند.

آقای غنی خاطرنشان کرد که در برابر فساد مبارزه خواهد کرد و مصمم اند تا آن مهم را "با شیوۀ متفاوتَ عملی سازند."

جامعۀ بین المللی در کنفرانس توکیو مبلغ ۱۶ میلیارد دالر کمک را در راستای اعمار مجدد و ثبات حکومت افغانستان وعده داده بود.

در کنفرانس لندن روی این موضوع بحث نشد که کابل تا هنوز چقدر از آن پول وعده داده شده را به دست آورده، حالانکه در توکیو خاطرنشان شده بود که افغانستان حتا در کوتاه مدت قادر نیست تنها بر پایه درآمد داخلی خود بقا کند.

ایالات متحده از سال ۲۰۱۲ به اینسو حکومت افغانستان را هشت ملیارد دالر کمک کرده است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه تعهد کرد تا از کانگرس کشورش بخواهد تا کمک "فوق العادۀ" را به افغانستان تصویب کند اما سطح کمک ها جدید این کشور را تا سال ۲۰۱۷ مشخص نساخت.

آقای کری گفت که واشنگتن و کابل تلاش می ورزند با صدور ویزه های چند بار دخول به تجار، محصلین و سیاحین، فرصت های سرمایه گذاری را برای افغان ها در ایالات متحده فراهم سازند.

وزیر خارجه امریکا اطمینان داد که افغانستان "هیچگاهی به مثابۀ پناهگاه امن دهشت افگنانی که بتوانند خطری را متوجه جامعه بین المللی سازند، استفاده نخواهد شد."

جان کری گفت موثر ترین راه برای دستیابی به این هدف "حمایت اتحاد سیاسی افغانستان و امنیت آن کشور" می باشد.

این در حالیست که نقش پاکستان در مسایل مختلف افغانستان به ویژه صلح، امنیت و تجارت، عمیقا گره خورده است.

نوازشریف، روز پنجشنبه کنفرانس لندن را "آغاز جدید تاریخی" برای هر دو کشور خواند.

اما باتوجه به عمل نکردن پاکستان به تعهدات داده شده به افغانستان در چند سال پسین، نوعی بی باوری عمیقی در برابر سیاست آن کشور در حلقه های سیاسی افغانستان ایجاد شده است.

داوود عمرزی، وزیرپیشین داخلۀ افغانستان روز گذشته گفت که توقع "کمک از پاکستان برای صلح در افغانستان ضیاع وقت خواهد بود."

در تهیۀ این مطلب از اسوشیتدپرس نیز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG