لینک های دسترسی

Breaking News

راهپیمایی در حمایت از زنان و دختران افغان در لندن


قرار است هزاران نفر روز یکشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) به جاده‌های لندن برآمده و از حکومت بریتانیا خواستار ایجاد یک مسیر امن پناهندگی برای زنان و دختران افغان در معرض خطر شوند.

گروه "اقدام برای افغانستان" در حالی "راهپیمایی برای آزادی زنان و دختران افغان" را در لندن برنامه‌ریزی کرده که چند هفته پیش نمایندگان پارلمان انگلستان از جیمز کلیورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا خواستار تمرکز مجدد بر زنان و دختران افغان در معرض خطر، شدند.

وندی چمبرلین، نماینده حزب لبرال دموکرات، گفت: "طرح پالیسی اسکان مجدد افغان‌ها کارا نبوده و مسیر خاصی برای زنان و دختران وجود ندارد."

چمبرلین افزود که این برنامه تحت تاثیر جنگ اوکراین و سرازیرشدن پناهجویان غیر قانونی قرار گرفته است.

این نمایندهٔ حزب لبرال افزود: "ما به مرحله‌ای رسیده ایم که وضعیت افغانستان بسیار دشوار شده و کسانی که در دو دههٔ گذشته با بریتانیا و سایر سربازان همکاری کرده اند، [در افغانستان] باقی مانده اند."

چمبرلین که با یک گروهی از قانونگذاران هم حزبی خود این درخواست را برای زنان و دختران افغان تهیه کرده، همچنین خواستار ادامهٔ کمک‌ها با افغانستان و ایجاد مسیر ویژهٔ پناهندگی شده است.

به گفتهٔ برگزارکنندگان راهپیمایی، انتظار می رود بیش از ۴۰ سازمان جامعه مدنی در راهپیمایی لندن در کنار سیاستمداران و فعالان افغان شرکت کنند.

راهپیمایی‌های هماهنگ شدهٔ دیگر در واشنگتن دی سی و چهار شهر کانادا نیز برنامه ریزی شده است. انتظار می رود راهپیمایی‌های در کشورهای دیگر نیز برگزارشود.

پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان، طالبان مقررات سختگیرانه را بر زنان در افغانستان وضع کرد، زنان از کار در ادارات دولتی به استثنای چند ادارۀ معدود منع شدند، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد و به زنان دستور داده شد که بدون محرم شرعی به سفر نروند.

در تازه‌ترین مورد، پس از وضع ممنوعیت از سوی طالبان بر ورود زنان به پارک‌های تفریحی و رفتن آنان به کلب‌های ورزشی، این گروه زنان افغان را از رفتن به حمام‌های عمومی نیز منع کردند.

در یک گزارش تازهٔ ملل متحد که جزییات خشونت‌های طالبان را شرح می‌دهد آمده است: "در هیچ کشور دیگری زنان و دختران به این سرعت از تمام عرصه‌های زندگی عمومی ناپدید نشده‌اند. "

حکومت بریتانیا در سال ۲۰۲۱ دو طرح اسکان مجدد را برای پناهندگان افغان معرفی کرد که براساس آن هفت هزار نفر به بریتانیا منتقل شد. براساس گزارش‌ها، حدود ۱۸ هزار نفر در جریان روند تخلیه از افغانستان به بریتانیا منتقل شدند که بیش از شش هزار نفر آنان شهروندان بریتانیا بودند.

XS
SM
MD
LG