لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی مقام امریکایی از برگزاری لویه جرگه در افغانستان


آقای اولسن قرار است تا سه ماه آینده از سمت اش کنار برود
آقای اولسن قرار است تا سه ماه آینده از سمت اش کنار برود

در حالی که بحث ها در بارهء برگزاری لویه جرگه برای پایان گذاشتن به اختلافات سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی و چگونگی ساختار حکومت در قانون اساسی در داخل افغانستان مطرح بوده است، حالا یک مقام ارشد امریکایی هم در این رابطه ابراز نظر کرده است.

ریچارد اولسن، نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان که در جلسۀ استماعیۀ مجلس سنا صحبت می کرد گفت که بنابر دلایلی از جمله برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در زمان تعیین شده، برگزاری لویه جرگۀ قانون اساسی دشوار شده است.

آقای اولسن گفت "من فکر می کنم که ما در مورد لویه جرگه عنعنوی نگرانی های خواهیم داشت اما در نهایت این به مردم افغانستان برمی گردد که در باره آن تصمیم بگیرند".

آقای اولسن که قرار است تا سه ماه آینده از سمت اش کنار برود، نخستین مقام امریکایی است که در بارهء برگزاری لویه جرگه در افغانستان صحبت می کند.

شماری از شخصیت های سیاسی افغان به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به موافقت‌نامه سیاسی که بنیاد حکومت وحدت ملی را شکل داده، خواهان برگزاری لویه جرگه شده اند.

در متن توافق نامه میان رهبران حکومت وحدت ملی آمده است که "رئیس جمهوری متعهد است تا لویه جرگه را به منظور بحث روی تعدیل قانون اساسی و ایجاد پست صدراعظم اجرایی دایر نماید"، آنهم در دو سال نخست کار.

در حالیکه دوسال از امضای موافقت‌نامه سیاسی می گذرد، هیچ اقدام مشخصی برای تغییر ساختار حکومت از طریق لویه جرگه قانون اساسی برداشته نشده‌ است.

XS
SM
MD
LG