لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور برازیل اسراییل را به ارتکاب اعمال 'معادل تروریزم' در غزه متهم کرد


لویز ایناسیو لولا دی سلوا، رییس جمهور برازیل
لویز ایناسیو لولا دی سلوا، رییس جمهور برازیل

رییس جمهور برازیل امروز ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) گفت که اسراییل در غزه با کشتن زنان و کودکان بی‌گناه در جنگ با حماس، مرتکب اعمال "معادل تروریزم" می‌شود.

لویز ایناسیو لولا دی سلوا در گذشته حملهٔ هفتم اکتوبر بر اسراییل توسط حماس را نیز تقبیح کرده و آنرا "حملهٔ تروریستی" خوانده بود.

بر اساس معلومات مقامات اسراییلی در آن حمله حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند که اکثریت شان غیرنظامیان بودند. پیش از این، مقامات اسراییلی رقم تلفات را ۱۴۰۰ نفر گزارش داده بودند.

بر اساس معلومات مقامات صحی در غزه، در جریان حملات انتقامجویانهٔ اسراییل بیش از ۱۱هزار و ۲۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان غیرنظامیان بوده و ۴۰ در صد آن کودکان اند. هرچند آمار ارایه شده از سوی مقام‌های صحی غزه را تا کنون کدام نهاد مستقل تایید یا رد نکرده است.

رییس جمهور برازیل گفت که پاسخ اردوی اسراییل در غزه با اعمال گروه اسلامگرای حماس نمی‌تواند توجیه شود.

لولا در جریان سخنرانی هفته‌وار خود گفت: "برخورد اسراییل با کودکان، با زنان، معادل تروریزم است. نمی‌توان آنرا چیز دیگر خواند. اگر بدانم که یک مکان مملو از کودکان است، حتا اگر یک هیولا در میان آنان باشد، نمی‌توانم به خاطر کشتن یک هیولا،‌ کودکان را بکشم."

انستیتیوت اسراییل-برازیل این اظهارات رییس جمهور لولا را تقبیح کرد.

پیش از این بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل گفته بود که کشورش با ''دشمن تمدن'' در جنگ است.

صدراعظم اسراییل با اشاره به حمله هفتم اکتوبر حماس گفت که ''جهان متمدن'' نمی‌تواند آیندهٔ بهتر داشته باشد، مگر اینکه در برابر ''بربری‌ها'' مبارزه کند، زیرا به گفتهٔ نتنیاهو ''بربری‌ها می‌خواهند بر ضد ما جنگ کنند.''

نتنیاهو که گروه حماس را به کرات ''بربری و وحشی'' خطاب کرده است، همچنین گفت که ''هدف آنان واضح است: "آیندهٔ امیدوار کننده را از بین ببرند، همه چیزهایی را که ما گرامی می داریم، نابود کنند و جهانی از ترس و تاریکی را به وجود بیاورند."

این در حالی است که درگیری‌ها در اطراف بزرگترین شفاخانهٔ غزه جریان دارد، جاییکه گفته می‌شود هزاران نفری که در آن پناه گرفته بودند، گیر مانده اند.

تانک‌های اسراییل در دروازه‌های شفاخانهٔ الشفا مستقر شده، جاییکه اسراییل می‌گوید پایگاه‌های زیرزمینی وجود دارد که گروه حماس از آن استفاده می‌کند. اما تندروان حماس این ادعا را رد می‌کنند.

اسراییل ادعا‌های محاصرهٔ شفاخانه توسط نیروهایش را رد کرده و گفته است که آنان مسیرهایی را برای بیرون شدن افراد از شفاخانه ایجاد کرده اند.

اما بر اساس گزارش رویترز، مقامات و کارمندان طبی در داخل شفاخانۀ الشفا می‌گویند که هر زمانی که تلاش می‌کنند از شفاخانه بیرون شوند بر آنان گلوله باری صورت می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG