لینک های دسترسی

Breaking News

پیامد کشته شدن "محسود" در افغانستان و پاکستان


حکیم الله محسود
حکیم الله محسود
با کشته شدن رهبر ارشد گروه طالبان پاکستانی به روز جمعه در حملۀ طیارۀ بدون پیلوت امریکایی، ضربۀ شدیدی به آن گروه وارد آمده است.

تحلیلگران می گویند که مرگ حکیم الله محسود موفقیت بزرگی برای ایالات متحده به شمار آمده و با احتمال زیاد آن گروه را در آینده بیشتر منقسم خواهد کرد.

با مرگ رهبر طالبان پاکستانی، نگرانی های مبنی بر حملات انتقامجویانۀ طالبان در افغانستان و پاکستان به میان آمده است.

اما عمر صمد دپلومات پیشین افغان می گوید که کشته شدن حکیم الله محسود بدون شک ضربۀ محکمی به تمام تندروان تلقی می شود مگر تاثیرات مشخصی بالای حملات طالبان در افغانستان ندارد.

آقای صمد به این باور است که باوجود علایق مشترک ایدیولوژیکی میان گروه های طالبان افغان و پاکستانی، توجه گروه وابسته به محسود بیشتر به طرف پاکستان بوده است.

این دپلومات پیشین افغان به صدای امریکا گفت که موضوع مصالحه در افغانستان با جنگ در پاکستان گره خورده و کشته شدن محسود بدون شک در روند صلح افغانستان نیز تاثیرگذار می باشد.

این دپلومات پیشین افغان مقیم در واشنگتن به این باور است با کشته شدن محسود ضرر بیشتر متوجه آن دستۀ تندرو طالبان افغان می باشد که به هیچ وجهی خواهان گفتگو های صلح نیستند.

سرنوشت مذاکرات صلح پاکستان

نوازشریف صدر اعظم پاکستان، روز گذشته در لندن، از آغاز مذاکرات با طالبان خبر داده گفت که تلاش می ورزد شورشگرایی را در کشورش خاتمه دهد.

اما احمد رشید، نویسنده و تحلیلگر پاکستانی، مرگ محسود را ناکامیِ در تلاش نوازشریف برای آغاز روند صلح با شورشیان پنداشته می گوید که "طالبان بعد از این انتقام خواهند گرفت."

آقای رشید با اطمینان اظهار می دارد که "طالبان هر گونه مفکورۀ گفتگو را رد می کنند" و نواز شریف باید ستراتیژی جدیدی را روی دست گیرد.

تحلیلگرانی مانند عمر صمد می گوید که باید دیده شود بعد از حکیم الله محسود چه کسی در راس آن گروه قرار می گیرد و گرنه "شاهد چند پارچگی گروه طالبان پاکستانی خواهیم بود که از پیش نیز راهکار واحدی نداشته اند."

اما پیر زبیرشاه، نویسنده و مولف پاکستانی در نیویارک در مصاحبه یی با صدای امریکا گفت که امکان دارد با مرگ محسود، برعکس، چند پارچگی گروه های طالبان پاکستانی از بین رفته و آنان بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.

تشیع جنازه و خطر حملۀ هوایی

مقامات طالبان گفته اند که روز شنبه مراسم تدفین محسود را در وزیرستان شمالی برگزار خواهند کرد.

بیم آن می رود که با این اعلام گروه طالبان، مراسم تشیع جنازه که در آن بدون شک تعداد کثیری از رهبران ارشد طالبان نیز حضور خواهند یافت، مورد حملۀ طیارۀ بدون پیلوت امریکایی قرار گیرد.

اما آقای رشید باور ندارد که امریکایی ها مراسم تشیع جنازۀ محسود را باوجود حضور تعداد زیاد فرماندهان ارشد طالبان، مورد حملۀ طیارۀ بی پیلوت قرار دهند.

آقای رشید می گوید" فکر نمی کنم چنین کاری صورت گیرد. هر چند تعداد زیاد از رهبران ارشد طالبان حضور خواهند داشت اطمینان دارم که نظامیان پاکستانی نیز به امریکایی ها خواهد گفت که پا عقب کشیده و بگذارند مراسم تشیع جنازه به درستی انجام شود. فکر می کنم بزرگترین اشتباه خواهد بود اگر مراسم تشیع جنازه مورد حمله قرار گیرد."

ایالات متحده مبلغ پنج میلیون دالر امریکایی را برای کسی که در بارۀ محسود معلومات می داد، جایزه تعین کرده بود.

رشید هشدار می دهد که طالبان از مرگ محسود به سادگی نمی گذرند.

تحلیلگران هراس دارند که با کشته شدن محسود حملات طالبان در مناطق مختلف پاکستان گسترش یافته و شهر های را هدف قرار دهند که در گذشته شاهد آن گونه حملات نبوده است.
XS
SM
MD
LG