لینک های دسترسی

Breaking News

ملاله به سوات برگشت


ملاله یوسفزی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و فعال حقوق تعلیم جوانان به ویژه دختران، امروز به زادگاهش، شهر مینگــَوَرۀ وادی سوات پاکستان برگشت.

ملاله یوسفزی، پس از شش سال به وادی سوات پاکستان برگشت، جاییکه در ۱۴سالگی زمانیکه از مکتب به خانه میرفت، هدف گلوله باری افراد مسلح طالبان پاکستانی قرار گرفت. اما پس از آنکه از حمله زنده ماند، به انگلستان انتقال داده شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. ملاله در زادگاه اش، با استقبال گرمی مواجه شد.

بانو یوسفزی در ۲۰۱۴، در ۱۷ سالگی، به خاطر فعالیت هایش در راستای حمایت و دفاع از حق تحصیل و آموزش برای جوانان، به ویژه دختران، جوانترین برندۀ جایزۀ صلح ملل متحد شناخته شد.

ملاله، بخشی از پول جایزۀ نوبل اش را، به اعمار یک مکتب دختران در سوات اختصاص داده بود، که اوایل این ماه افتتاح گردید.

ملاله یوسفزی پس از برگشت به پاکستان، با شاهد خاقان عباسی، صدراعظم آن کشور دیدار کرد
ملاله یوسفزی پس از برگشت به پاکستان، با شاهد خاقان عباسی، صدراعظم آن کشور دیدار کرد

ملاله از زمانی که در حملۀ سوءقصد، شدیداً در ناحیۀ سر زخم برداشت، طی شش سال گذشته، خارج از پاکستان زندگی می کرد و در لندن به تعلیم و تحصیل خود ادامه داده است. ملاله یوسفزی تا دو روز دیگر دوباره پاکستان را ترک خواهد کرد.

ملاله یوسفزی، که پس از صحت یابی نمی توانست به کشور و منطقۀ خود برگردد، در بریتانیا مسکن گزین شد و بنیاد ملاله را بنا نهاد. این نهاد به حمایت از گروه های محلی مدافع تعلیم و تربیه پرداخته و توجه بیشتر را بر پاکستان، نایجریا، اردن، سوریه و کینیا معطوف داشت.

بانو یوسفزی که اکنون ۲۰ سال دارد، غرض یک سفر چهار روزه به پاکستان رفته است. او هفتۀ گذشته در صفحۀ تویتر خود نگاشته بود که خاطرات پیشینش را در پاکستان به یاد می آورد و دلش برای کشورش تنگ شده است.

XS
SM
MD
LG