لینک های دسترسی

Breaking News

تشخیص ملاریا با استفاده از تلیفون موبایل ممکن شد


پشۀ انافیل - ناقل پرازیت ملاریا - حین گزیدن انسان
پشۀ انافیل - ناقل پرازیت ملاریا - حین گزیدن انسان

دانشمندان در ایالات متحده امریکا دستگاهی تولید کرده اند که با استفاده از یک تلیفون هوشمند، بیماری ملاریا را حتا در دورافتاده ترین روستای جهان به همان دقتی تشخیص دهد که در لابراتواری های کشورهای پیشرفته تشخیص داده می شود.

جرارد کتا، استاد انجنیری طبی در دانشگاه ای اند ام تکزاس می گوید که تا امروز تشخیص ملاریا در مراکز صحی آنهم توسط تکنیشن های آموزشدیده صورت می گرفت، اما به گفتۀ وی امروز با دستگاه جدید اختراع شده در این نمایشگاه، تشخیص این بیماری با ابزار قابل حمل و نقل ممکن شده است.

این وسیلۀ کوچک می تواند با استفاده از کمرۀ تلیفون همراه، عکس بسیار دقیق اشیایی را که ده برابر کوچکتر از قطر موی انسان است، بگیرد. ترکیب این دستگاه و تلیفون همراه، تشخیص بیماری را در چند دقیقه ممکن می سازد.

با این آله تشخیص ملاریا در دورافتاده ترین روستای جهان بدون موجودیت لابراتوار و تکنیشن ممکن است.
با این آله تشخیص ملاریا در دورافتاده ترین روستای جهان بدون موجودیت لابراتوار و تکنیشن ممکن است.

این ابزار با استفاده از نور قطبی شده، عکس نمونۀ خون را می گیرد. این نور سبب می شود که آثار پرازیت ملاریا در خون که نقاط بسیار روشن است، دیده و تشخیص شود. این نقاط روشن در میان کریوات سرخ خون دقیقاً نشان دهندۀ ابتلای شخص به ملاریا است.

آقای کتا گفت "نرم افزار تلیفون، تصویر نمونۀ خون را می گیرد و به طور خودکار حجرات سرخ و پرازیت ها را در زوایای مختلف می شمارد. به این طریق داکتر می تواند تشخیص دهد که بیمار ملاریا دارد یا نه."

سازمان جهانی صحت گزارش می دهد که در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۱۴ میلیون مورد ملاریا در جهان -۹۰ درصد در افریقا- تشخیص داده شده است که ۴۳۸ هزار مورد آن به مرگ مبتلایان منجر شد.

این شمار زیاد مبتلایان به ملاریا و مرگ ناشی از آن، دانشمندان را بر آن داشت که دستگاه قابل حمل و نقل و ارزانی را تولید کنند که جایگزین میکروسکوپ های گران قیمت و سنگین شود.

تلیفون همراه در افریقا به راحتی در دسترس است و دستگاه نوری که به آن متصل می شود، کمتر از ۵۰ دالر قیمت دارد.

XS
SM
MD
LG