لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای ضد و نقیض در مورد دلایل سقوط طیارۀ مالیزیایی


پارچه های طیارۀ مسافربری مالیزیایی که با ۲۹۸ سرنشین سقوط کرد.
پارچه های طیارۀ مسافربری مالیزیایی که با ۲۹۸ سرنشین سقوط کرد.

طیاره بوینگ خطوط هوایی مالیزیا روز پنجشنبه در مسیر پرواز از امستردم به کولالمپور در شرق اوکراین سقوط کرد. مقامات امریکایی می گویند که طیاره مذکور هدف شلیک راکت قرار گرفته است.

رقم تلفات این سانحه هوایی به ۲۹۸ تن افزایش یافت. مسؤولین هوانوری مالیزیا در ابتدا رقم تلفات سانحۀ پرواز شماره ۱۷ را ۲۹۵ تن اعلام کرده بودند اما اکنون می گویند که سه طفل شامل فهرست مسافرین پرواز نشده بود.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده سقوط طیاره خطوط هوایی مالیزیا بر فراز مرز اوکراین و روسیه را یک "فاجعه وحشتناک" خوانده گفت که کشورش آماده کمک در مورد دریافت دلایل سقوط طیاره است.

آقای اوباما در قصر سفید گفت که در اولویت کاری آنان دانستن این موضوع نهفته است که "آیا شهروندان امریکایی سوار طیاره بودند یا خیر."

رئیس جمهور به تیم امنیت ملی دستور داده تا با "حکومت اوکراین تماس نزدیک داشته باشد."

سقوط عمدی طیاره مسافربری

جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که طیاره مذکور مورد حمله قرار گرفته و سقوط آن تصادفی نبوده است.

این در حالیست که سایر مقامات امریکایی می گویند طیاره مالیزیایی هدف یک راکت قرار گرفته، اما تا هنوز روشن نیست که راکت مذکور آیا از خاک روسیه شلیک شده یا از اوکراین.

فلیپ هموند، وزیر خارجۀ بریتانیا روز پنجشنبه خواستار انجام تحقیقات بین المللی در مورد سقوط طیاره خطوط هوایی مالیزیا شد.

آقای هموند گفت"این موضوع باید با انجام تحقیقات بین المللی به خاطر دریافت چگونگی علل سقوط طیاره حل گردد."

وزیر خارجۀ بریتانیا به این باور است که ملل متحد و به ویژه "سازمان بین المللی هوانوردی ملکی ملل متحد مرجع درست برای انجام همچو تحقیقات است و ما سازمان مذکور را با هر چه در توان داریم کمک خواهیم کرد."

ادعا های ضد و نقیض

حکومت اوکراین ادعا دارد که شورشیان جدایی طلب طرفدار روسیه با شلیک راکت زمین به هوا طیارۀ مذکور را هدف قرار دادند. اما شورشیان می گویند که طیاره مسافربری مالیزیایی توسط یک طیاره جت جنگی نیروهای نظامی اوکراین سقوط داده شد.

یوری سرگی یوف، سفیر اوکراین در سازمان ملل می گوید که اوکراین "شواهدی را مبنی بر دخالت نظامی روسیه در سقوط طیاره خطوط هوایی مالیزیا در جلسه اضطراری شورای امنیت پیشکش می کند."

اما نجیب رزاق، صدر اعظم مالیزیا ادعای حمله بر طیاره را تایید نکرد، اما افزود که پیلوت طیاره خطوط هوایی مالیزیا پیش از سقوط هیچ نوع تماس مبنی بر ابراز نگرانی از پرواز ارایه نکرده است.

در یک بیانیۀ ناتو آمده است که هر چند چگونگی سقوط طیاره مالیزیایی روشن نیست، اما جدایی طلبان طرفدار روسیه سبب ایجاد یک وضعیت خطرناک شده اند.

شماری از خطوط هوایی امریکایی و بین المللی می گویند که از پرواز بر فراز مرز روسیه با شرق اوکراین خود داری خواهند کرد.

پیترو پوروشینکو، رئیس جمهور روسیه سقوط طیاره خطوط هوایی مالیزیا را یک اقدام دهشت افگنی خواند و خواستار انجام تحقیقات بین المللی در مورد شد.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز با پترو پروشینکو همتای اوکراینی خود پس از وقوع سانحه، از طریق تلیفون صحبت کرده ابراز اطمینان داده که کارشناسان کشورش به زودی در زمینۀ تحقیق رویداد همکاری خواهند کرد.

گفته می شود هر دو رهبر توافق کرده اند که تمام شواهد در داخل خاک اوکراین باقی خواهد ماند.

گزارش بااستفاده از آژانس اسوشیتدپرس و صدای امریکا تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG