لینک های دسترسی

Breaking News

سیلاب‌ها در مالیزیا ۲۷ کشته برجاگذاشت


آمار تلفات ناشی از جاری شدن خراب‌ترین سیلاب چند سال گذشته در مالیزیا به ۲۷ نفر رسید و اکنون با فرونشستن قسمی آب عملیات پاک‌سازی و ارزیابی خسارات ناشی از این آفت طبیعی آغاز شده است.

چندین روز بارندگی پیهم موسمی سبب بلندرفتن سطح آب دریاها، سرازیر شدن آب به جاده‌ها و بندش شاهراه‌ها شد و بیش از ۶۵هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد.

سلانگور که پرنفوس‌ترین و ثروتمندترین شهر مالیزیا است و در کنار کوالالامپور، پایتخت آن کشور، موقعیت دارد بیشترین خسارت ناشی از سیلاب را متحمل شده است.

شمار زیاد باشندگان سیلاب‌زده پیش از اینکه در جریان عملیات پرهرج و مرج نجات توسط قایق‌ها به محلات مصوونتر منتقل شوند، چندین روز را بدون آب و نان سپری کردند.

چان یونگ، باشندۀ ساحۀ شاه علم به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "در واقع همه چیز خود را از دست دادیم ---موترها، خانه‌ها و همه چیز مان را...امیدورایم که حکومت ما را کمک کند."

رسانه‌های محلی مالیزیا از قول مسوولان گزارش داده اند که آمار تلفات ممکن بلند برود، زیرا هنوز هم شماری از مردم ناپدید اند.

انور ابراهیم، رهبر مخالفان حکومت مالیزیا پس از این رویداد خواستار تحقیقات جدی در مورد پاسخگویی حکومت به سیلاب‌زدگان شده است. کارکرد حکومت مالیزیا برای رسیدگی به این فاجعه با انتقاد گسترده مواجه شده است.

آقای ابراهیم گفت: "هماهنگی ضعیف میان ادارات حکومت و تاخیر در اعزام قوای نظامی به ساحات آفت‌زده سبب شد که این آفت طبیعی به فاجعۀ بشری و حکومت‌داری مبدل شود."

اسماعیل صبری یعقوب، صدر اعظم مالیزیا موجودیت برخی "ضعف‌ها" را در پاسخگویی دولت به این رویداد طبیعی پذیرفته و وعدۀ بهبودی آن را در آینده داده است.

مالیزیا همه ساله در جریان بارندگی های موسمی –از نومبر تا فبروری- شاهد سرازیر شدن سیلاب می‌باشد، اما بارندگی و سیلاب اخیر در آن کشور از سال ۲۰۱۴ به اینسو پیشینه نداشته است.

دانشمندان گرم شدن جو زمین را عامل عمدۀ آفات طبیعی اخیر به ویژه سیلاب‌ها پنداشته و استدلال می‌کنند که هوای گرم اتموسفیر آب بیشتری را در خود نگه‌می‌دارد که خطر بارندگی شدید و در نهایت جاری شدن سیلاب را بیشتر می‌سازد.

XS
SM
MD
LG