لینک های دسترسی

Breaking News

هلمند ۹۲۰ - بدخشان صفر


حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان کشته شده است
حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان کشته شده است

هلمند، کندهار و کنر مرگبارترین مناطق برای نیروهای خارجی در افغانستان است.

از آغاز جنگ نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان تا حال، حدود ۲۲۰۰ نظامی امریکایی و کم از کم ۱۰۸۰ نظامی کشورهای عضو ناتو در این کشور کشته شده اند.

اگر چه این رقم در مقایسه با تلفات بیش از ۴۸۰۰ نظامی نیروهای ائتلاف در عراق (۲۰۰۳ – ۲۰۱۲) اندک است، اما آمار تلفات در شماری از ولایات افغانستان بلند دانسته می شود.

بر اساس آماری که در وب سایت آی کژولیتی انتشار یافته است، بیشترین تلفات نیروهای خارجی در افغانستان در دو ولایت جنوبی افغانستان گزارش شده است.

بر مبنای تازه ترین ارقام در هلمند ۹۲۰، در کندهار ۵۱۸ و در کنر ۱۷۷ نظامی خارجی در ۱۲ سال گذشته هلاک گردیده اند و به این ترتیب این سه ولایت در سر فهرست ولایاتی قرار دارد که در آن تلفات نیروهای امریکایی و ناتو تایید شده است.

علی اکبر قاسمی، عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که دلیل عمده یی تلفات بلند نیروهای خارجی در ولایات هلمند و کندهار، متمرکز بودن فعالیت های شورشیان طالب و عملیات ضد شورشگری امریکا و ناتو است.

این دو ولایت هم مرز با ایالت بلوچستان پاکستان است که به باوری شماری از آگاهان، مرکز رهبری طالبان – شورای کوئته - افغانستان است.

اسحق اتمر، آگاه مسایل یک دلیل دیگر هم اضافه می کند: "مخالفینی که بیشتر در آن مناطق متمرکز استند، رابطۀ نزدیکی با قاچاق و کشت مواد مخدر دارند. به باور من تعدادی از کشته شدگان هردو طرف در پیوند به این موضع نیز است."

سه ولایت سفید

بدخشان، دای کندی و سرپل سه ولایت افغانستان است که در آن هیچ موردی از تلفات نیروهای امریکا و ناتو گزارش نشده است.

اگر چه ولایت بدخشان یکی از ولایات ناامن در شمال شرق افغانستان پنداشته می شود، اما ظاهراً شورشیان در آنجا نتوانسته اند که به نیروهای خارجی آسیب برسانند.

وب سایت آی کژولیتی در باره تلفات نیروهای خارجی در پنجشیر، که در سال ۲۰۰۵ از ولسوالی به ولایت تبدل شد، معلومات ندارد اما دست کم یک نظامی ناتو در این ولایت در سال ۲۰۱۱ در شلیک یک کارمند امنیت ملی، کشته شد.

در بامیان، که یکی از امن ترین ولایات افغانستان دانسته می شود، ده نظامی ناتو کشته شده است.

در سمنگان یک و در غور دو نظامی خارجی هلاک شده اند.

بیشترین تلفات نیروهای خارجی در افغانستان در انفجار بم های تعبیه شده و حملات انتحاری، به میان آمده است.

تلفات افغانها

سازمان ملل متحد گزارش داده است که از سال ۲۰۰۷ تا آخر سال ۲۰۱۲ دست کم ۱۵۰۰۰ غیرنظامی افغان در خشونت های مسلحانه هلاک گردیده است. بر اساس یافته های این نهاد، بیشترین قربانیان جنگ هم در مناطق آشوبزدهء جنوب و شرق افغانستان گزارش شده است.

در حالی که نیروهای خارجی مسؤلیت های امنیتی تمام ولایات افغانستان را به نیروهای افغان می سپارند، تلفات بلند نظامیان خارجی در شماری از ولایات برای اردو و پولیس ملی افغان چی مفهومی داشته می تواند؟

آقای اتمر می گوید "من فکر می کنم که این یک امر ضروری است تا نیرو های بیشتر افغان پس از خروج قوتهای خارجی، در مناطق جنوبی بیشتر متمرکز باشند. از طرف دیگر چون پایگاه های نیرومند نیرو های خارجی در جنوب تاسیس گردیده پس برای حفظ و نگهداشت آنها نیز به استقرار قوتهای افغان در آن نواحی ضرورت است."

وزارت داخله افغانستان گزارش داده است که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، بیشتر از ۱۸۰۰ منسوب پولیس ملی افغان در منازعات مسلحانه و انفجار بم های تعبیه شده کشته شد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG