لینک های دسترسی

Breaking News

یادبود از رهبر جنبش مدنی ایالات متحده


مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی
مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی

روز تولد مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش مدنی امریکا امسال برای تعدادی از مردم معنی وِیژۀ داشت.

مردم امریکا از مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی قدردانی به عمل می آورند.

مارتین لوترکینگ در پانزدهم ماه جنوری سال ۱۹۲۹ دیده به جهان گشود و در ماه مارچ سال۱۹۶۳ ، با خطابۀ معروف اش " من رویای دارم " برای ملیون ها امریکایی در دهۀ پنجاه و شصت الهام بخش گردید و به شخصیت محوری جنبش حقوق مدنی امریکا مبدل شد.

شهرت و محبوبیت رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده امریکا ، در سال ۱۹۵۵ زمانی به اوج خود رسید تحریم بس های عامه را در شهر های جنوبی مونتگمری ، الاباما برای سیاهپوستان به موفقیت رهبری کرده و شهر را مجبور به پایان دادن تبعیض درجدا ساختن مسافران سیاه پوست از سفید پوست درمیان بس های شهری ساخت.

کینگ در سال ۱۹۶۴ جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد، در همان سال لایحۀ حقوق مدنی توسط لیندن جانسن، رئیس جمهور آن زمان به امضا رسید.

رئیس جمهور رانالد ریگن لایحه تخصیص سومین روز دوشنبه ماه جنوری را منحیث رخصتی عمومی برای یادبود از کینگ توشیح کرد.

رهبر جنبش مدنی امریکا در اپریل سال۱۹۶۸ در ممفیس، ایالت تینیسی جایی که او برای کمک به اعتصاب کارگران سیاه پوست بخاطر دستمزد شان رفته بود ، ترور گردید.

روز تولد مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش مدنی امریکا امسال برای تعدادی از مردم معنی وِیژۀ داشت.

اگر مارتین لوتر کینگ امروز زنده می بود در مورد مرگ مایکل براون در فرگوسن، میزوری، که طی درگیری با پولیس کشته شد و خشم و اعتراضات مردم را به دنبال داشت ، چه میگفت ؟

برخی از انتقادات از تظاهرات نشان می دهد که تظاهرات خصومت آمیز نسبت به پولیس ایجاد شده بود.

الویدا کینگ با یاد آوری از روزتاریخی که درآن کنار پدر و کاکایش حضور داشت میگوید شعار اعتراضات فرگوسن تحت عنوان " نه عدالت نه صلح " ، متهاجمانه بود. او علاوه میکند که صرف اعتراضات مسالمت آمیز میتواند نتایج مثبت بار آرد.

اما بحث مسالمت آمیز در مورد تبعیض نژادی را که در سانه های اجتماعی صورت گرفت ستوده و آنرا یک حرکت مثبت خواند.

وی اضافه نمود " وقتی که من شعار این را که " زندگی سیاهپوست اهمیت دارد " می بینم ، باور می کنم که زندگی سیاه پوستان از لحظه آغاز تا لحظه مرگ و زندگی و همه کسانی که درجامعه شامل اند، با ارزش است."

به افتخار این رخصتی عمومی، در بسیاری از شهرها مراسم رسم گذشت بر پا شده و در کلیساها در سراسر کشور مراسم خاص دعا و تجلیل ازین روز برگزار میشود . امریکایی ها به شمول رئيس جمهور اوباما و خانواده اش در بخشی از پروژه های اجتماعی به هدف جمع کردن مردم امریکا شرکت میکنند.

روز مارتین لوتر کینگ، روز خدمات داوطلبانه در سرتاسر امریکا

خدمت به دیگران یکی از مهمترین پیام های بود که مارتین لوتر کینگ در خطابه هایش به مردم می رساند. کانگرس ایالات متحده طرحی را که سناتوران امریکایی برای نامگذاری روز تولد کینگ به عنوان روز مارتین لوتر کینگ و روز خدمت ارائه دادند تصویب کرد. به موجب همین طرح کانگرس که نهاد قانونگذاری امریکاست باید شهروندان را تشویق کند تا این روز را روز کار داوطلبانه شهروندی محسوب نمایند.

رئیس جمهور اوباما در سال دو هزار و نه با الهام از وجه خدمت به دیگران در شیوه های کنیگ و با نقل ازین جملۀ او که هر فرد بشری بزرگ است زیرا هر فرد میتواند خدمت کند ، از ابتکار خود به نام " برای خدمت متحد شویم" و با راه اندازی وب سایت رسمی غرض تشویق داوطلبان در سراسر کشور خبرداد. این وب سایت از برنامه های متنوع قصر سفید و مردم در هفته خدمت مارتین لوتر کینگ خبر میدهد.

XS
SM
MD
LG