لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری شانزدهمین سالیاد مسعود و هفتۀ شهید تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل


مراسم یادبود احمدشاه مسعود و هفتۀ شهید تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد
مراسم یادبود احمدشاه مسعود و هفتۀ شهید تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد

شانزدهمین سالیاد احمدشاه مسعود و هفتۀ شهید، با برگزاری مراسمی در خیمۀ لوی جرگه، گذاشتن اکلیل گل در چهارراهی مسعود و گشت‌زنی هواداران مسعود، تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل بزرگداشت شد.

در این مراسم، سیاستمداران، تحلیلگران، برخی اعضای کابینه و شورای ملی افغانستان شرکت کرده بودند.

محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان که در مراسم "هفتۀ شهید" در خیمه لوی جرگۀ سخنرانی می‌کرد، گفت که هرگز بین مردم افغانستان اختلاف وجود ندارد؛ اما درد آنان از اختلاف انداختن برخی حلقات است.

اما او افزود "من در سه حلقه اختلاف را سراغ دارم، یک؛ سیاسیون، متأسفانه باید گفت سیاسیون ما به هر شکلی که توانسته اند، حداقل برای این که جای پای برای خود باز کنند در بین مردم، سعی کرده اند که یک سری احساسات منفی استفاده کنند. دو، قلم به دستان، تحلیلگران و روشنفکران، متأسفانه باید گفت، آنقدر در همین فصل جدید اگر مراجعه کنیم که توسط تحلیلگران ما و قلم به دستان ما – احترام دارم به همۀ قلم به دستانی که در راستای وحدت ملی قلم می‌زنند – ولی اگر نوشته‌ای دارند، گپی دارند، سعی می‌کنند به نحوی از انحا این شکاف‌ها را عمیق کنند".

به گفتۀ وی، همچنان شماری از علما و روحانیون نیز در پی خدشه‌دار ساختن وحدت و همدلی مردم افغانستان بوده اند که این وحدت همواره از این سه ناحیه آسیب دیده است.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان، کثرت اقوام را در افغانستان یک شاخص اختلاف نه؛ بلکه آن را افتخار خواند؛ اما گفت، زمانی این مسایل به فاجعه تبدیل می‌شود که روحیۀ برتری طلبی حاکم شود.

آقای خلیلی تأکید کرد "در جامعه‌ای که این قوم بر آن قوم برتری احساس کند، طبعاً اختلاف در پی خواهد داشت".

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پیامی گفته است که تجلیل از هفته شهید به معنای تجدید پیمان با آن آرمان‌های بزرگی است که در حفظ وحدت و یک‌پارچگی مردم، در پیشرفت و ترقی افغانستان تجسم می‌یابد.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرده است که کشورش هنوز در جنگ با تروریسم بین‌المللی قرار دارد و هنوز منبع "شرارت و جنایت" در منطقه وجود دارد.

او گفته است "در چنین شرایطی، دامن زدن به شكاف‌ها، افزودنِ فاصله‌ها و تفرقه انداختن در میان مردمان این مرز و بوم، با راه و روش شهدای ما سازگار نیست".

به باور وی، هفتۀ شهید فرصتی برای تجدید میثاق مردم افغانستان است.

XS
SM
MD
LG