لینک های دسترسی

Breaking News

متیس: تلاش امریکا به ختم جنگ افغانستان شامل خروج نیروها نیست


جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده در اول دسمبر در انستتیوت دفاعی رونالد ریگن در جریان مذاکرات امنیت بین المللی گفت اگر در شرایط کنونی امریکا افغانستان را به حالت خود باقی بگذارد در این صورت گروه های دهشت افگن در اینجا دوباره فعال شده و برای چند سال آینده خطری از آن متصور خواهد گردید.

متیس گفت "اگر ما افغانستان را ترک کنیم، بیست گروه دهشت افگن در منطقه فعال خواهند شد و آیا می دانیم چه واقع می شود. استخبارات ما مشخص کرده اند که برما حمله خواهد شد."

وزیر دفاع ایالات متحده علاوه کرد که در افغانستان در چهل سال گذشته جنگ جریان دارد و حالا وقت آن فرارسیده تا این جنگ خاتمه یابد.

متیس اشاره به سخنان هیلری کلنتن وزیر خارجه سابق امریکا گفت که در آن وقت امریکا با طالبان با این شرط درخواست صلح کرده بود که آنها با القاعده روابط شان را قطع کنند، از کشتار افغانها دست بردارند و قانون اساسی افغانستان را بپذیرند.

جیم متیس از تصمیم سال گذشته ترمپ در مورد زیاد ساختن تعداد عساکر امریکایی در افغانستان ستایش کرده و علاوه کرد که بعد از ١٧ سال ملل متحد به این باور رسیده است که اکنون زمان رسیدن صلح به افغانستان است.

متیس علاوه کرد که آنها از طریق مذاکرات خواهان حل مشکل افغانستان اند و باید صلح در این کشور برقرار گردد. اما متیس بر تعهد طالبان بر صلح انتقاد کرده گفت که این تنها مربوط به ایالات متحده نمی شود بلکه در این کار به کمک سایر کشورهای منطقه نیز نیاز است.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت "طالبان ثابت ساخته اند که زندگی افغانها برای آنها ارزشی ندارد. آنها از طریق انتخابات نمی توانند به قدرت برسند، از همین سبب دست به دهشت افگنی می زنند."

متیس در حالی این سخنان را می زند که هفته گذشته رئیس جمهور ترمپ گفت که او خوشبین است تا بحران در افغانستان پایان یابد. او گفته بود که در حال حاضر نمی داند در آینده چه به وقوع خواهد پیوست.

XS
SM
MD
LG