لینک های دسترسی

Breaking News

وزرای خارجه و دفاع امریکا به سنا: روابط با عربستان را کاهش نمی‌دهیم


نشست وزرای خارجه و دفاع با اعضای سنا در پشت در های بسته صورت گرفت
نشست وزرای خارجه و دفاع با اعضای سنا در پشت در های بسته صورت گرفت

وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه به اعضای مجلس سنای امریکا گفتند که به خاطر کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستان در استانبول، روابط واشنگتن را با ریاض کاهش نمی دهند.

اما اعضای هر دو حزب، دموکرات و جمهوریخواه در مجلس سنا گفتند که آنان نمی توانند از گزارش هایکه نشاندهندۀ دخیل بودن ولیعهد عربستان سعودی در قتل خاشقجی می باشد، چشم پوشی کنند.

مایک پمپیو و جیم متیس، به سناتوران امریکایی گفتند که شواهد قوی که نشان دهد محمد بن سلمان، در قتل خاشقجی دخیل است، وجود نداشت و به نظر می رسد این ادعا در تضاد با بررسی و یافته های سی آی ای، یا سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده در بارۀ قتل روزنامه نگار عربستان قرار دارد.

جیم متیس، وزیردفاع امریکا گفت "شواهد موثق که نشان دهد شهزاده بن سلمان در قتل خاشقجی کند، در دسترس ما، اجتماعات استخباراتی و یا کسی دیگر وجود ندارد."

آقای متیس گفت که تمام گزارش های ادارۀ استخبارات امریکا و نوشتۀ جریان مکالماتی را که ادعا می شود از جریان قتل روزنامه نگار منتقد ریاض در قونسلگری عربستان در استانبول می باشد، خوانده است.

وزیردفاع امریکا علاوه کرد "هرآنکسی که در این قضیه دخیل باشد پاسخگو خواهد بود و ما از این موقف خود عقب نمی رویم".

پس از تقاضای مکرر اعضای کانگرس برای یک پاسخ قوی به مرگ خاشقجی، وزرای دفاع و خارجۀ ایالات متحده بعد از ظهر چهارشنبه، در پشت در های بسته در بارۀ رویداد دوم اکتوبر در قونسلگری عربستان در استانبول و جنگ یمن، به اعضای سنا توضیحات دادند.

با اینحال مجلس سنای امریکا روز چهارشنبه برای پیشبرد قطعنامه به منظور ختم حمایت نظامی امریکا به ائتلاف عربستان در جنگ یمن، رای داد.

این اقدام راه را یک رای گیری نهایی احتمالی در چند روز آینده هموار ساخت که نارضایتی اعضای هر دو حزب مجلس سنا را از پاسخ دونالدترمپ به بحران بشری در یمن و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست، برجسته می سازد.

XS
SM
MD
LG