لینک های دسترسی

Breaking News

متیس: قتل خاشقجی در مکان دیپلماتیک نگران کننده باید باشد


وزیر دفاع ایالات متحده، امروز گفت قتل جمال خاشقجی در یک مکان دیپلوماتیک باید برای همه ما نگران کننده باشد و افزود که مایک پمپیو، وزیر امور خارجه امریکا از هم اکنون برخی از ویزه های اتباع سعودی را فسخ کرده است.

ترکیه همچنان بر عربستان سعودی فشار زیادی را علیه کشته شدن جمال خاشقجی خبرنگار منتقد خاندان سعودی که در قنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام شد، اتخاذ کرده است.

متیس که در کنفرانس سالانه امنیتی منامه در بحرین سخنرانی میکرد گفت که ایالات متحده اقدامات بیشتری را علیه افراد مسوول انجام خواهد داد.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده گفت "شکست هر کشوری با پیروی از هنجارهای بین المللی ، حاکمیت قانون و ثبات منطقه یی را در زمانی که بیشترین نیاز است ، تضعیف می کند. همانطور که رئیس جمهور ترمپ اشاره کرد، ما قصد داریم به اصل قضیه رسیدگی کنیم."

متیس گفت که با مشارکت ایالات متحده وعربستان سعودی باید شفافیت و اعتماد حاصل شود.

در بیرون قنسولگری سعودی در استانبول دوستان و حامیان جمال خاشقجی به یاد بود از وی ادامه میدهند.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه به روز جمعه در انقره با لحن شدید درمورد ریاض سخنرانی کرده گفت "روشن است که او کشته شده، اما جسد او کجاست؟ شما باید جسد او را نشان دهید."

کایل اورتن، یک تحلیلگر شرق میانه می گوید رئیس جمهور اردوغان امیدوار است که به تصویر جهانی شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که پادشاه آینده آن کشور است، آسیب برساند.

اورتن گفت "اگر برای سعودی ها برقراری روابط با غرب مشکل شود، مخصوصا با امریکایی ها، این فرصتی خواهد بود برای ترکیه تا روابط به این خلا برسد."

وی علاوه میکند که استراتژی ترکیه ریشه در مبارزه برای رهبری سیاسی جهان اسلام دارد.

همچنین در این خط سرمایه گذاری های عربستان در ترکیه مطرح است که در سال 2017 ، یک میلیارد دالر تخمین شده است.

احمد قاسم هان، از پوهنتون آلتينباس گفت "اگر محمد بن سلمان درجایگاه خود باقی بماند ، خطر این استراتژی این است که اگر این مسئله به مشکل دوجانبه بین ترکیه و عربستان سعودی تبدیل شود، سرمایه گذاری های عربستان سعودی را محدود میسازد."

محمد بن سلمان در ارتباط با انقره در نشست سرمایه گذاری در این هفته مورد پرسش قرار گرفت.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی می گوید "بسیاری از کسانی وجود دارد که تلاش می کنند از این رویداد دردناک برای ایجاد شکاف و خلا بین دولت شاهی عربستان و ترکیه استفاده کنند. من ازین جایگاه می خواهم پیامی فرستم و آن این است که تا زمانی که پادشاهی به نام سلمان بن عبدالعزیز وجود داشته باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید."

این بیانیه چنین پرسشی را مطرح می کند که وقتی شاه سلمان می میرد، در روابط عربستان و ترکیه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تحلیلگران می گویند که رئیس جمهور اردوغان مدتی طولانی است برای صدمه رسانیدن به ولیعهد سعودی و استحکام قدرت ترکیه در منطقه مشغول کار است.

XS
SM
MD
LG