لینک های دسترسی

Breaking News

متیس: با عدم همکاری پاکستان، گزینه های قوی در اختیار داریم


وزیر دفاع ایالات متحده گفت که اسلام آباد در همسویی با جامعۀ جهانی از مزایای زیادی برخوردار می باشد؛ اما انتخاب مسیر متفاوت از جامعۀ بین المللی، "همان اندازه به ضرر" پاکستان تمام خواهد شد.

جیم متیس که روز سه شنبه در کمیتۀ روابط نظامی مجلس سنای امریکا، یکجا با جوزف دنفورد لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده حضور یافت، علاوه کرد که اگر پاکستان نخواهد با واشنگتن همکاری کند "گزینه های قوی در اختیار داریم؛ اما اکنون فکر می کنم ما موفق خواهیم بود".

آقای متیس گفت که واشنگتن پیش از آنکه رئیس جمهور ترمپ به گزینه ها جهت رسیدگی به ادعا های حمایت اسلام آباد از گروه های تندرو رو آورد؛ "یک بار دیگر" واشنگتن تلاش خواهد کرد در افغانستان، با پاکستان کار کند.

وقتی از آقای متیس سوال شد که آیا لغو پاکستان به حیث متحد غیر ناتوی ایالات متحده می تواند در گزینه ها شامل باشد؛ وزیر دفاع امریکا گفت "اطمینان دارم که وجود خواهد داشت."

جیم متیس گفت "نیاز داریم یک بار دیگر جهت کار روی این ستراتیژی، با آنان [پاکستان] و از طریق آنان کار کنیم. اگر بهترین تلاش های ما ناکام از آب درآمد، رئیس جمهور آماده است هر آن گامی را که نیاز باشد بردارد."

وزیر دفاع متیس به قانونگذاران گفت "با افزایش اجماع علیه دهشت افگنی در جهان، آنان [پاکستان]، از لحاظ دیپلوماتیکی خود را در انزوا یافته است و با مشکلات اقتصادی رو به افزایشی رو به رو است."

اما وزیر دفاع ایالات متحده تاکید ورزید که آن کشور "از دهشت افگنی موجود در پاکستان، شدیداً متضرر شده" و از قربانی سربازان پاکستانی در مبارزه علیه دهشت افگنی یاد کرد.

آقای متیس، علاوه کرد که به زودی به اسلام آباد خواهد رفت، اما جزییات بیشتری در مورد ارایه نکرد.

جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده امریکا
جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده امریکا

مقامات امریکایی از چندی به اینسو، نقش پاکستان را در افغانستان تحت سوال قرار داده اند و این اظهارات تازۀ جیم متیس در قبال پاکستان، ظاهراً سبب نگرانی اسلام آباد و اردوی آن کشور خواهد شد.

در مجلس استماعیۀ کمیتۀ روابط نظامی مجلس سنا، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده گفت که باور دارد ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا "آی اس آی" با گروه های تندرو رابطه دارد.

جوزف دنفورد گفت "برای من واضح است که "آی اس آی" با گروه های دهشت افگن ارتباط دارد."

سفارت پاکستان در واشنگتن، به گونۀ فوری در رابطه ابراز نظری نکرده است؛ اما مقامات آن کشور به تکرار، ادعای حمایت و پناه دادن گروه های دهشت افگن را در پاکستان رد کرده گفته اند که پاکستان خود قربانی دهشت افگنی است.

قرار است خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان طی یک سفر قریب الوقوع به واشنگتن بیاید و با ریکس تیلرسن، همتای امریکایی خود روی یافتن راه ها برای رفع تنش ها بین واشنگتن و اسلام آباد، گفتگو کند.

در مجلس استماعیۀ وزیر دفاع و لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا در کمیتۀ نظامی سنا، در بارۀ ارتباط و حمایت روسیه و ایران با طالبان نیز صحبت صورت گرفت که در آن آقای دنفورد تصریح کرد که ایالات متحده "نشانه های روشنی از ارتباطات روسیه با طالبان و حمایت و ارتباط ایران با آن گروه" در دست دارد.

نحوۀ مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر به عنوان عمده ترین منبع تمویلی گروه های مخالف حکومت افغانستان، موضوع عمدۀ دیگری بود که در این مجلس این دو مقام حکومت ایالات متحده به قانونگذاران توضیحات دادند.

XS
SM
MD
LG