لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش خشونت طالبان تخطی از توافقنامه دوحه است - مقامات امریکایی


کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده گفته است که افزایش خشونت‌ها از جانب طالبان تردید را در مورد تعهد این گروه به صلح به میان آورده است.

ایلیوت انگل، ریس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و مایکل مک‌کال، رهبر جمهوری خواهان در این کمیته پس از چاشت دیروز با نشر اعلامیه‌ای تردید شان را از تعهد طالبان به صلح ابراز داشتند.

در اعلامیه آمده است که افزایش قابل توجه خشونت در افغانستان، "تخطی غیر قابل پذیرش" از توافقنامهٔ ماه فبروری ادارهٔ رییس ترمپ با طالبان است.

در اعلامیه گفته شده است: "حملات متداوم طالبان بر نیروهای افغان ما را واداشته است شک کنیم که آیا طالبان به تعهدات شان پابند خواهند ماند یا پیشرفت‌ها بسوی صلح را به خطر انداخته و از پیشرفت مذاکرات جلوگیری خواهند کرد."

این کمیته همچنان گفته است که در جریان همه گیری کووید۱۹، افزایش خشونت‌ها مانع تمرکز افغان‌ها بر بحران صحی می‌شود.

رییس کمیته خارجی مجلس نمایندگان امریکا از تمام جوانب خواسته است تا به گونه فوری حملات را توقف دهند، آتش‌بس بحران بشری را برقرار کنند، خشونت‌ را کاهش داده و از روند صلح و ثبات که مردم افغانستان خواهان آن اند، حمایت کنند.

پیش از این، جنرال سکات میلر، قوماندان نیروهای حمایت قاطع به رهبری ایالات متحده در افغانستان به طالبان هشدار داده و گفته بود که در صورت عدم کاهش خشونت‌ها در انتظار پاسخ باشند.

تداوم خشونت

ریاست جمهوری افغانستان نیز دیروز هشتم ماه می (۱۹ ثور) با نشر اعلامیهٔ‌ گفت که با وجود پیشنهاد مکرر آتش‌بس، طالبان از کشتن افغان‌ها دست برنداشته اند.

در این اعلامیه آمده است: " رییس جمهور غنی، مردم و جامعه جهانی برای مبارزه موثر با کروناویروس و تامین صلح پایدار، بارها به طالبان پیشنهاد آتش‌بس بشری را داده اند، اما متاسفانه طالبان هنوز هم از جنگ و کشتن افغان‌ها دست برنداشته اند. امیدواریم که طالبان آتش‌بس بشری را بپذیرند."

طالبان در اواخر ماه اپریل با نشر اعلامیه‌ای در اشاره به توافقنامهٔ این گروه با ایالات متحده گفتند زمانی که "جانب مقابل" بر تعهداتش عمل نکند،‌ تقاضای آتش‌بس و کاهش خشونت "غیر منطقی و فرصت طلبانه" است.

طالبان ادعا کرده اند که حکومت افغانستان، ایالات متحده و ناتو در تطبیق مواد این توافقنامه ناکام مانده اند.

بر اساس معلومات شورای امنیت ملی افغانستان، گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا تا اواخر ماه اپریل ۲۸۰۴ حمله را در این کشور راه اندازی کرده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که از ۲۹ فبروری تا ۱۹ اپریل، طالبان "۳۳۷ غیرنظامی را کشته و ۴۵۲ غیرنظامی را مجروح کرده و نیز ۱۶۴ غیرنظامی را گروگان گرفته اند".​

رهایی زندانیان

حکومت افغانستان تا اکنون ۱۰۰۰ فرد وابسته به گروه طالبان را از بند آزاد کرده است.

طالبان گفته اند که تا اکنون ۱۳۲ زندانی ( به گفتۀ آن‌ها نظامیان افغان ) را از بند رها کرده اند؛ اما شورای امنیت ملی افغانستان رهایی ۱۰۷ نفر را تایید کرده و گفته است که از این میان، ۵۷ تن آنان اعضای نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بوده و متباقی آن غیرنظامیان استند.

کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان از موارد اساسی توافقنامۀ امریکا - طالبان است.

XS
SM
MD
LG