لینک های دسترسی

Breaking News

قانون‌گذار امریکایی: وزارت خارجۀ امریکا در مورد خروج از افغانستان مردم را گمراه می‌کند


آخرین طیارۀ حامل نظامیانی امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.
آخرین طیارۀ حامل نظامیانی امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

مایکل مک‌کال، رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که وزارت خارجۀ امریکا در فراهم آوری معلومات به تحقیقات در مورد روند خروج "فاجعه‌بار" قوای امریکایی از افغانستان "ناکام" بوده و به گفتۀ وی مردم امریکا را "گمراه" می‌کند.

مک‌کال روز چهارشنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "وزارت خارجه به ایجاد سد در برابر تحقیقات در مورد خروج از افغانستان همچنان ادامه می‌دهد و ما این‌را تحمل نخواهیم کرد. مردم امریکا مستحق دریافت پاسخ‌ها در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان اند."

کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز چهار شنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) نشست استماعیه را در مورد خروج قوای امریکایی از افغانستان برگزار کرد و شماری از نظامیان برحال و بازنشستهٔ قوای مسلح امریکا در این نشست در مورد خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان گواهی دادند.

پس از آنکه جمهوریخواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده را کسب کردند، این نخستین استماعیۀ کمیتۀ امور خارجی مجلس در مورد خروج امریکا از افغانستان بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز جمعه، دو روز پس از این نشست استماعیه، در یک کنفرانس خبری گفت که وزارت خارجۀ ایالات متحده در زمینۀ تحقیقات کانگرس متعهد به همکاری و فراهم آوری معلومات مورد نیاز آنان است. او گفت: "وزارت خارجۀ امریکا با کانگرس روابط بسیار مثمر و سازنده دارد".

با اینحال، در خبرنامۀ آقای مک‌کال آمده است که وزارت خارجۀ امریکا باید کانال ارتباطی و پاسخ‌گویی، گزارش کاری ماموریت دپلوماتیک امریکا برای افغانستان و پلان‌های اضطراری کاری سفارت ایالات متحده در کابل را بدون تاخیر به کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان فراهم کند.

مک‌کال گفته است: "خروج [از افغانستان] لکه‌ای بر اعتماد حکومت [بایدن] است و تلاش وزارت خارجه برای کتمان کردن فقدان شفافیت [در این روند] انگیزۀ دیگری است که باید برای آن پاسخ دریافت کنیم."

در این خبرنامه آمده است که به تاریخ ۱۲ جنوری، ۲۶ جنوری، ۳۰ جنوری، ۱۰ فبروری، ۱۴ فبروری، سوم مارچ، هشتم مارچ و ۱۲ مارچ سال روان، کمیتۀ موظف کانگرس از وزارت خارجۀ امریکا خواستار معلومات و همکاری شده، اما در این زمینه همکاری صورت نگرفته است.

با اینحال، ند پرایس در کنفرانس خبری روز جمعه دهم مارچ گفت: "از زمان خروج قوای ایالات متحده از افغانستان، ما بیش از ۱۵۰ گزارشدهی به اعضای هردو حزب [جمهوریخواه و دموکرات] کانگرس داشته ایم. افزون بر این، مقام‌های ارشد وزارت خارجه در استماعیه‌های عامه حضور یافته و به سوالات پاسخ ارایه کرده اند و این اداره به درخواست‌های متعدد اعضای کانگرس و مامورین آنان برای معلومات در مورد پالیسی افغانستان، پاسخ ارایه کرده است."

ند پرایس گفت که مک‌کال در اوایل سال روان به وزارت خارجۀ امریکا رفته بود و با وزیر خارجه "بحث بسیار سازنده" داشت. او گفت: "در همان وقت وزیر خارجه مستقیماً به مک‌کال از تعهدش برای همکاری با کار کمیته خبر داد و از آن زمان تا کنون صدها ورق سند در مورد افغانستان در پاسخ به درخواست مک‌کال ارایه شده است."

با وصف انتقاد جمهوریخواهان از روند خروج قوای امریکایی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان، را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

XS
SM
MD
LG