لینک های دسترسی

Breaking News

مشاور جدید ترمپ و سیاست امریکا در قبال افغانستان


جنرال مک ماستر به انتقاد بی پرده و صریح از افسران مافوق خود شهرت دارد.
جنرال مک ماستر به انتقاد بی پرده و صریح از افسران مافوق خود شهرت دارد.

هربرت ریموند مک ماستر پس از استعفای مایکل فلن به حیث مشاور امنیت ملی ایالات متحده تعیین شد.

مایکل فلن، مشاور امنیت ملی پیشین ایالات متحده که دیدگاه های اسلام ستیزانه داشت، در پی جنجال های ناشی از گفتگو با سفیر روسیه در واشنگتن در مورد تحریم های ایالات متحده بر مسکو، مجبور به استعفا گردید.

بارنت روبن، کارشناس مسایل افغانستان و معاون مرکز همکاری های بین المللی در دانشگاه نیویارک می گوید که یکی از ویژگی های جنرال مک ماستر این است که او به مسلمانان احترام دارد و با این دیدگاه به حیث مشاور امنیت ملی ایالات متحده وارد قصر سفید می شود.

بارنت روبن افزود: ​"جنرال مک ماستر تجربه خدمت در عراق و افغانستان را دارد. بزرگترین درسی را که به نظر می رسد در آن دو کشور آموخته است، اینست: زمانیکه شما در یک کشور مسلمان می جنگید، باید به مردم آن کشور و فرهنگ و باور های آنان احترام گذارید. او به سربازان خود در عراق گفته بود هر گاه شما به یک عراقی بی احترامی می کنید، در حقیقت با دشمن همکاری می کنید."

بی باکی مک ماستر

مک ماستر که رتبه دگر جنرالی دارد، رئیس مرکز ادغام توانایی های اردوی ایالات متحده نیز است. این جنرال سه ستاره به انتقاد بی پرده از افسران مافوق خود و زیر سوال بردن اقدامات آنان در اردوی ایالات متحده شهرت دارد.

برخی رسانه های امریکایی گزارش داده اند که افسران مافوق جنرال مک ماستر چندین بار به خاطر این رفتار او تلاش برای برکناری او کردند، اما این تلاش ها بی نتیجه ماند.

به گفته بارنت روبن، همین بی باکی و انتقاد های بی پرده جنرال مک ماستر پای او را به افغانستان کشاند.

آقای روبن گفت: ​"به جنرال مک ماستر یکی از مشکل ترین وظایف در افغانستان سپرده شد. برخی می گویند انجام این وظیفه اصلاً ناممکن بود. گفته می شود جنرال مک ماستر را به خاطر انتقاد هایش از افسران مافوق ، به آن وظیفه در افغانستان گماشتند تا مجازات شود."

جنرال مک ماستر در سال ۲۰۱۰ به حیث قوماندان قوای کاری شفافیت در چوکات نیرو های بین المللی کمک به امنیت (آیساف) گماشته شد و مسؤولیت او مبارزه با فساد در افغانستان به ویژه فساد در قرارداد های نیرو های خارجی بود.

مک ماستر روز دوشنبه از سوی دونالد ترمپ به حیث مشاور امنیت ملی امریکا تعیین گردید.
مک ماستر روز دوشنبه از سوی دونالد ترمپ به حیث مشاور امنیت ملی امریکا تعیین گردید.

انتقاد از سیاست های امریکا در افغانستان

مک ماستر در جولای ۲۰۱۳ در مقاله یی که در روزنامه نیویارک تایمز چاپ شد، نحوه پیشبرد جنگ در افغانستان را به باد انتقاد گرفت. او گفت درک ضعیف تاریخ معاصر افغانستان توسط نیرو های خارجی سبب ناکامی تلاش ها برای تامین امنیت دراز مدت در آن کشور گردیده است.

او در این مقاله گفته است که "مفاهیم دفاعی" نباید عوامل اجتماعی، اقتصادی و تاریخی در یک کشور را نادیده گرفته شود.

مشاور جدید امنیت ملی ایالات متحده در دسمبر ۲۰۱۴ نیز سیاست های کشورش را در قبال افغانستان انتقاد کرد و در یک سخنرانی در شورای کارنیگی گفت که حمایت تسلحیاتی، مالی و استخباراتی واشنگتن از شبه نظامیان "وابسته به مجاهدین افغان" سبب ایجاد فساد گسترده و فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان پس از طالبان شد.

حکومت جدید ایالات متحده به رهبری دونالد ترمپ تا کنون سیاست خود را در قبال افغانستان به گونه روشن بیان نکرده است اما مایکل کوگلمن، معاون بخش جنوب آسیا در مرکز پژوهشی ویلسن می گوید که با تقرر جنرال مک ماستر به حیث مشاور امنیت ملی ایالات متحده، دونالد ترمپ ممکن به زودی سیاست خود در قبال افغانستان را اعلام کند.

آقای کوگلمن افزود: ​"مک ماستر اکنون در قصر سفید یک موقف مهم را دارد و ترمپ به او گوش خواهد داد. قسمیکه میدانیم جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده در حال تهیه پیشنهاداتی در مورد افغانستان برای ترمپ است. جیم متیس و مک ماستر در مورد افغانستان دیدگاه مشابه دارند و هر دو خواستار حضور دراز مدت امریکا در افغانستان استند."

تقرر مشاور امنیت ملی ایالات متحده معمولاً به تایید مجلس سنای آن کشور نیاز ندارد اما از آنجایکه مک ماستر دگر جنرال بر حال اردو می باشد، باید تایید مجلس سنا را بدست بیاورد و یا هم از خدمت در اردو بازنشسته شود.

XS
SM
MD
LG