لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات یوناما و طالبان در مورد 'منع کار زنان در دفاتر ملل متحد' گفتگو کردند


مسوولان سیاست داخلی و امور اقتصادی دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با محمد ذاکر، رییس عمومی دفتر معاونیت سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان در خصوص "منع کار زنان در دفاتر ملل متحد" گفتگو کردند.

دفتر معاونیت سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان، ناوقت سه‌شنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ماروین توماس پاترسان، دنی بوگا و جولین لینی، مسوولان سیاست داخلی و امور اقتصادی یوناما بر حل مسایل با حکومت طالبان از طریق گفتگو تاکید کردند.

این در حالی است که در حدود یک هفته پیش طالبان مانع ورود کارمندان زن به دفتر ولایتی یوناما در ننگرهار شدند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ پنجم اپریل (۱۵ حمل) گفت که با مقامات طالبان در کابل در مورد اقدام تازهٔ حکومت این گروه پیرامون منع کارمندان زن این اداره خواستار وضاحت می‌شود.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) روز گذشته بار دیگر از پیامدهای این اقدام طالبان هشدار داد و گفت که روزا اوتنبایووا، نماینده ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، یک دوره بررسی عملیاتی را تا تاریخ پنجم ماه می سال ۲۰۲۳ آغاز کرده است.

بر اساس بیانیۀ یوناما که دیروز نشر شد، در جریان این دوره، این سازمان مشوره‌های لازم را انجام خواهد داد، تنظیمات عملیاتی مورد نیاز را روی دست خواهد گرفت و برنامه‌ریزی اضطراری را برای همه نتایج ممکن تسریع خواهد کرد.

با این حال، مقامات طالبان در دیدار با سه مقام ملل متحد در کابل گفته اند که تلاش‌ها و موجودیت ملل متحد در افغانستان مهم است.

رییس عمومی دفتر معاونیت سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان ضمن اینکه خواهان افزایش کمک‌های بشری بین‌المللی شده، گفته است که حکومت این گروه به "گفتگو باور دارد و آماده تعامل مثبت با جهان است".

واکنش طالبان به بیانیهٔ یوناما

یک روز پس از آنکه هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از پیامدهای ممنوعیت کار زنان افغان در دفاتر این سازمان هشدار داد، حکومت طالبان به آن واکنش نشان داده و گفته است که این یک موضوع "داخلی" افغانستان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه روز چهارشنبه ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) در اعلامیه‌ای گفته است: "باید خاطر نشان کرد که امارت اسلامی نمی‌خواهد برای ملل متحد موانع ایجاد نماید، بلکه می‌خواهد واضح بسازد که این موضوع ارزشی داخلی افغانستان می‌باشد، برای هیچ‌کسی دیگر مشکل ایجاد نمی‌کند و باید همه جوانب به آن احترام بگذارند."

به گفتۀ مجاهد ممنوعیت کار زنان در دفاتر ملل متحد "تبعیض" نیست و نیز مانعی برای فعالیت این سازمان در افغانستان ایجاد نمی‌کند.

بر اساس گزارش‌ها ملل متحد در حال حاضر، حدود ۳۳۰۰ کارمند، به شمول نزدیک به ۶۰۰ کارمند زن، در افغانستان دارد که بیشتر آنان در بخش روند عملیاتی کمک‌های بشری مصروف کار اند.

در پی وضع محدودیت بر ادامهٔ کارمندان زن ملل متحد در افغانستان، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان، به تاریخ نهم اپریل (۲۰ حمل) گفت که حضور کارمندان زن برای ادامه فعالیت کمک‌رسانی یک امر ضروری است.

آقای گوتیرش در تویتی نوشته بود: ''کارمندان زن در سازمان ملل متحد برای انجام کار‌ ما از جمله فراهم‌‌آوری کمک‌های نجات دهنده ضروری است."

طی حدود دو سال گذشته، زنان و دختران افغانستان به طور فزاینده‌ای تحت دستورات محدودکنندۀ طالبان قرار گرفته‌اند که مشارکت آنان را در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محدود می‌کند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال اگست ۲۰۲۱، دسترسی زنان به آموزش متوسطه و عالی از بین رفته و آنان اجازۀ رفتن به پارک، ورزشگاه‌ها و حمام‌ها را ندارند. همچنان طالبان در ۲۴ دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی منع کردند.

XS
SM
MD
LG