لینک های دسترسی

Breaking News

مکسیکو با ۱۸ مورد قتل، مرگبارترین سال برای خبرنگاران بوده است -گزارش


یک سازمان حقوق بشری روز پنجشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) در گزارشی اعلام کرد که مکسیکو در سال ۲۰۲۲مرگبارترین سال برای خبرنگاران در جهان خواهد بود.

لیوپولدو ملدونادو، مدیر منطقوی سازمان حقوق بشری "ارتیکل ۱۹" به خبرگزاری رویترز گفت که از جمله ۱۸ مورد مرگ خبرنگاران در سال جاری، این سازمان تاکنون در نه مورد ارتباط کاری را شناسایی کرده است.

ملدونادو گفت: "سال ۲۰۲۲ می‌تواند بدترین سال در یک قرن گذشته برای مطبوعات باشد. "

" ارتیکل ۱۹" یک سازمان بین المللی حقوق بشری است که برای دفاع و ترویج آزادی بیان و آزادی اطلاعات در سراسر جهان فعالیت می کند.

به گفتهٔ این سازمان در مدت کمی بیش از هشت ماه، تعداد تلفات سال ۲۰۲۲ از ۱۳ مورد در سال گذشته و ۱۴ مورد قتل ثبت شده در سال ۲۰۲۰ پیشی گرفته است. گزارش افزوده است که مرگ حدود نیمی از موارد در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به حرفه قربانیان مرتبط بوده است.

در همین حال، این سازمان در مجموع ۳۳۱ حمله علیه خبرنگاران را در نیمه اول سال در مکسیکو ثبت کرده است که بیشتر آنها شامل ارعاب و آزار و اذیت است. برخی تهدید شده و شماری از موارد مربوط به سوء استفاده از قدرت بوده است.

این آمار افزایش ۵۱.۸۳ درصدی نسبت به نیمهٔ سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. در آن زمان انریکه پینا نیتو رییس جمهور مکسیکو بود.

علاوه بر این، " ارتیکل ۱۹" می گوید که چهار خبرنگار به اجبار در داخل کشور آواره شده و دو خبرنگار در نیمه اول سال به تبعید رفتند.

در گزارش آمده است: "نقشی که مقامات در خشونت علیه مطبوعات دارند، به وضوح نشان دهنده نقض تعهدات دولت برای تضمین حقوق و استقلالیت خبرنگاران و رسانه ها است".

اندرس مانویل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکسیکو بارها گفته است که دولت او به مطبوعات حمله نمی کند و قتل های اخیر توسط گروه‌های جنایتکار انجام شده است.

" ارتیکل ۱۹" ادعا می‌کند که دولت در اکثر موارد حمله به مطبوعات دست داشته و با ۱۲۸ مورد ثبت شده در نیمه‌ او سال جاری این "روندی است که از سال ۲۰۰۷ ثابت بوده است."

XS
SM
MD
LG