لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید اسرائیل مبنی بر خلع ادارۀ خودمختار فلسطینیان


فلسطینی ها بر شورای امنیت ملل متحد اصرار م یورزند تا در این هفته بر فیصله نامه ای در مورد ختم اشغال اراضی فلسطینی، رأی گیری کند. در صورت تصویب، این فیصله نامه اسرائیل اسرائیل را مکلف خواهد کرد که در ظرف سه سال، اراضی اشغال شدۀ فلسطینیان را رها سازد.

فیصله نامه ای با چنین تقسیم اوقات، به احتمال قوی از سوی شورای امنیت رد شدنی است؛ یا به سبب پوره نشدن حد اقل نه رأی لازم، و یا هم به سبب رأی رد یا ویتوی امریکا که متحد نزدیک اسرائیل می باشد.

ایالات متحده اصرار می ورزد که برای حل این معضله، باید یک راه گفتگو در پیش گرفته شود.

صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی ها گفته است که مسودۀ این فیصله نامۀ احتمالی امروز دوشنبه به شورای امنیت پیشکش خواهد شد.

عریقات گفت: «همان گونه که ما همیشه گفته ایم، این جزئی از استراتیژی ما است که به وضعیت فعلی خاتمه دهیم. حالتی که حکومت اسرائیل یک دولت فلسطینی بدون قدرت و صلاحیت می خواهد، یک اشغال رایگان، ادامه فرمان دادن، و توسعه فعالیت های مسکن سازی. اما ما دیگر این را نمی خواهیم."

رای گیری روی فیصله نامه، ممکن به روز سه شنبه صورت گیرد.

واکنش تند اسرائیل

بنیامن نتنیاهو صدراعظم اسرائیل روز یکشنبه در جریان جلسه هفته وار کابینه خود گفت فیصله پیشنهادی موجودیت اسرائیل را به خطر مواجه می سازد.

آقای نتنیاهو گفت: « ملل متحد پیشنهاد یک جانبه فلسطینی ها را ترویج می کند تا در شورای امنیت تصویب گردد. این در واقع تحمیل توافقی بر ما است که باعث ایجاد یک (حماسستان) دوم خواهد شد و موجودیت اسرائیل را به خطر مواجه خواهد ساخت.»

از جانب دیگر یووال ستاینتز ، وزیر استخبارات اسرائیل هشدار داد که اسرائیل عکس العمل جدی نشان خواهد داد.

ستاینتز گفت که اگر شورای امنیت مسودۀ پیشنهادی فلسطینیان را تصویب کند، "اسرائیل جدا بر خلع قدرت ادارۀ کنونی فلسطینی ها غور خواهد کرد".

محمود عباس رئیس اداره خودمختار فلسطینی ها از طریق تیلفون به جان کری وزیر خارجه امریکا اطلاح داد که با وجود مخالفت امریکا و اسرائیل، بر شورای امنیت اصرار می ورزد تا در این هفته بر فیصله نامه پیشنهادی رأی گیری کند.

برای تصویب فیصله پیشنهادی حد اقل به ۹ رای ضرورت است که در آن صورت ایالات متحده، دوست نزدیک اسرائیل، در مورد رد و یا ویتو کردن آن تصمیم خواهد گرفت.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG