لینک های دسترسی

Breaking News

چرا حضور امریکایی‌های افغان تبار در رقابت‌های انتخاباتی امریکا کمرنگ است؟


مهاجران بسیاری از کشورها که شهروندی ایالات متحده را دارند، در سیاست داخلی و به خصوص انتخابات امریکا حضور فعال دارند. اما در این میان، حضور امریکایی‌های افغان‌تبار به شدت کمرنگ است.

شماری علت کمرنگ بودن مشارکت سیاسی امریکایی‌های افغان‌تبار را در نبود اجتماع متحد فعال و متحرک میان آنان می‌دانند.

انتخابات و دیگر روندهای سیاسی در ایالات متحده امریکا بهترین فرصت برای مهاجرانی تلقی می‌شود که پس از دریافت شهروندی این کشور می‌خواهند وارد دنیای پرخم و پیچ سیاست در ایالات متحده امریکا شوند و با شرکت در انتخابات به سطوح مختلف، بخت سیاسی شان را بیازمایند.

جواد رحیمی، عضو حزب دموکرات، می‌گوید که حضور سیاسی افغان‌های مهاجر با مهاجران دیگر کشورها در سیاست داخلی امریکا قابل مقایسه نیست.

آقای رحیمی گفت: " مهاجرین سایر کشورهای جهان وقتی به امریکا آمده اند، جامعه بسیار متحد فعال و متحرک را برای خود ایجاد کردند و این اتحاد سبب شده که آنان هم در کانگرس نماینده‌های خود را داشته باشند هم در شوراهای شهری و پارلمان ایالتی در سطوح پایین و بالای دولت و سیاست نیز سهم و نماینده داشته باشند."

موضوع افغانستان در کارزارهای انتخابات میان دوره‌ای امسال، کمرنگ بوده است.

سمیع صافی، فعال سیاسی، گفت: "موقعیت جیوپولوتیک افغانستان سبب شده که محور بحث اساسی سیاست خارجی امریکا باشد با آنکه مانند گذشته افغانستان یکی از موضوعات اساسی سیاست امریکا نیست."

با این همه امریکایی‌های افغانی‌تبار امیدوارند که بعد از انتخابات میان دوره‌ای، مشکلات افغانستان یکبار دیگر مورد توجه واشنگتن واقع شود.

جاوید نذیری، باشنده ایالت کالیفورنیا در این مورد گفت: "افغانستان محور بحث در سیاست داخلی امریکا نیست، اما نتایج انتخابات تغییرات چشمگیری را در سیاست امریکا خواهد آورد که افغانستان هم شامل آن خواهد بود."

صفیه وزیر، نخستین امریکایی افغان‌تبار، است که در سال ۲۰۱۸ به مجلس نمایندگان ایالت نیوهمشر انتخاب شد.

هر چند شماری از امریکایی‌های افغان‌تبار در گذشته برای راه یافتن به کانگرس ایالات متحده تلاش کرده اند، اما تا اکنون هیچ افغان تباری در مجلس نمایندگان یا مجلس سنای ایالات متحده انتخاب نشده است.

XS
SM
MD
LG