لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ تندروان در بورکینافاسو؛ تلفات به ۱۶۰ نفر افزایش یافت


مقام‌ها در بورکینافاسو گفته اند که تلفات ناشی از حملۀ تندروان مظنون جهادی بر یک روستا در شمال آن کشور به ۱۶۰ نفر افزایش یافته است که ۲۰ کودک نیز شامل قربانیان است.

به گفتۀ مقام‌های محلی، تندروان وابسته به القاعده و گروه دولت اسلامی در نخستین ساعات روز شنبه بر این روستا یورش بردند و خانه‌ها و فروشگاه‌ها را به آتش کشیدند.

در سولهان، محله‌ای در نزدیک مرز بورکینافاسو با مالی و نایجر، مقام‌های محلی اجساد این ۱۶۰ نفر را از سه گور دسته جمعی بیرون کرده اند.

روش مارک کریستین کابوری، رییس جمهور بورکینافاسو کشتار عام مردم را در شمال آن کشور محکوم کرده و آن را "وحشیانه" و "نفرت‌انگیز" توصیف کرده است. او گفت: "باید در برابر این نیروهای مخالف روشن‌فکری متحد و مستحکم بایستیم."

حکومت بورکینافاسو با بیان اینکه "تروریستان" غیرنظامیان هر سن و سال را بی‌رحمانه کشته اند، روزهای شنبه تا دوشنبه را ماتم ملی اعلام کرده است.

دفتر انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در بیانیه‌ای گفته است: "این حملۀ شنیع را به شدت محکوم می‌کنیم. این حمله ضرورت فوری برای حمایت دوچندان جامعۀ جهانی از مبارزه بر ضد افراطگرایی خشونتبار و بهای غیرقابل قبول انسانی آن را برجسته می‌کند."

جهادی‌های مسلح در آغازین ساعات روز شنبه بر مرکز نیروها مسما به "داوطلبان دفاع از مادر وطن" یورش بردند. این نیروی داوطلب که در دسمبر ۲۰۱۹ شکل گرفت، متشکل از مردمان غیرنظامی است که به حمایت از اردوی بورکینافاسو بر ضد تندروان جهادی می‌رزمند.

از آغاز سال جاری به اینسو، حملات جهادی‌های مرتبط به شبکۀ تروریستی القاعده و دولت اسلامی در منطقۀ ساحل افریقای غربی، به ویژه در کشورهای نایجر،‌ مالی و بورکینافاسو افزایش یافته است.

خشونت‌ها در بورکینافاسو جان بیش از ۱۴۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۱.۱۴ میلیون را در جریان دو سال گذشته بیجا کرده است. این در حالی است که این کشور فقیر میزبان حدود ۲۰ هزار مهاجر مالی است؛ افرادی که از خشونت‌های جهادی‌‎ها در کشورشان فرار کرده اند.

بورکینافاسو با حدود ۲۱ میلیون جمعیت در غرب افریقا موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG