لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش 'کودتا' در ونزویلا؛ گوایدو خواستار برانداختن مادورو شد


هوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزویلا با نشر پیام کوتاه ویدیویی خواستار قیام نظامی بر ضد حکومت به رهبری نیکولاس مادورو شده است.

در این پیام ویدیویی سه دقیقه‌ای، آقای گوایدو در یک پایگاه هوایی در شهر کاراکاس، پایتخت ونزویلا در میان جمعی از سربازان دیده می‌شود.

رهبر مخالفان حکومت ونزویلا در این پیام خطاب به نظامیان ونزویلایی می‌گوید که "اکنون زمان فرارسیده است" و آنان را به بر انداختن حکومت آقای مادورو ترغیب می‌کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در یک پیام تویتر خطاب به گوایدا و طرفداران وی گفته است که ایالات متحدۀ امریکا از "مردم آزادی دوست" ونزویلا که برای اعادۀ دموکراسی و آزادی به جاده ها بر آمده اند، حمایت می کند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با نشر پیامی در تویتر نگاشته است "امروز حکومت هوان گوایدو، رئیس جمهور موقت ونزویلا عملیات آزادی را آغاز کرد. حکومت ایالات متحده از مردم ونزویلا و تلاش آنان برای آزادی و دموکراسی حمایت کامل می‌کند. دموکراسی را نمی‌توان شکست داد."

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های روسیه گزارش داده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن کشور در مورد اوضاع در ونزویلا با تیم امنیتی خود صحبت کرده است.

بولیویا و کیوبا دو کشور متحد حکومت نیکولاس مادورو، تلاش برای "کودتا" در ونزویلا را محکوم کرده اند.

ایوو مورالیس، رئیس جمهور بولیویا در یک پیام تویتر از حکومت‌های امریکایی لاتین خواسته است تا "کودتا در ونزویلا را محکوم کرده و از خشونتی جلوگیری کنند که جان بیگناهان را می‌گیرد".

برونو رودریگز، وزیر خارجۀ کیوبا ضمن حمایت از آقای مادورو در یک پیام تویتر از امریکا خواسته است تا از "پرخاشگری بر ضد صلح" بپرهیزد.

ایالات متحدۀ امریکا هوان گوایدو را به صفت رئیس جمهور ونزویلا به رسمیت شناخته است.

حکومت ونزویلا گفته است که تلاش کوچک کودتای نظامی از سوی "خاینان" را خنثا کرده است.

XS
SM
MD
LG